Sta je op het punt een domeinnaam te registreren en weet je niet welke extensie je moet kiezen? Het Top Level Domain (afgekort als TLD; de vakterm voor domeinextensie) bepaalt ook hoe bezoekers jouw website waarderen.
Ontdek welke factoren jouw keuze beïnvloeden waar je op moet letten bij het kiezen van een domeinnaam.
Inhoudsopgave
Populariteit .nl-domein
Regelmatig onderzoekt SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) in samenwerking met GfK waarom mensen en organisaties kiezen voor de extensie .nl. Volgens hun laatste onderzoek zijn de belangrijkste conclusies:
- Tegenwoordig registreert 100% van de starters een domeinnaam
- Slechts 18% daarvan begint daadwerkelijk een webshop
- De extensie .nl wordt gekozen door ondernemers die regionaal (87%) en nationaal (84%) online gevonden willen worden
- De respondenten in het onderzoek bevestigen bereid zijn het meeste geld over te hebben voor een extensie met .nl, meer dan .com of .net bijvoorbeeld
Vooral aan het begin van het internet tijdperk was een flinke groei te zien bij het .nl-domein. Sindsdien kent het landendomein door de jaren heen een gestage groei, die langzaam wat lijkt af te vlakken. Dat geldt overigens voor veel toplevels.
De meest recente piek voor .nl startte in april 2020, een maand nadat Nederland voor het eerst in een ‘intelligente’ lockdown gingen door het coronavirus. Veel organisaties probeerden hun handel online voort te zetten en lokale ondernemers boden hun diensten of producten aan in een digitale etalage.
Onderzoek naar .com en andere extensies
Een vindbare en goed te onthouden domeinnaam is wat iedereen wil. Daarbij speelt naast de naam ook de extensie een rol. Voor Nederlandse organisaties is niet alleen .nl een optie.
Veel meer generieke toplevels beschikbaar
Inmiddels zijn veel naast de landdomeinen ook meer generieke toplevels beschikbaar zoals .blog, .website en .online
Toplevels als .travel, .nu en .shop worden nog weinig gekozen en .eu verliest terrein van landdomeinen en .com.
Wanneer kies je een landdomein
Ook voor de .com extensie onderzoekt SIDN regelmatig de trends. Ze vonden dat de vraag naar landendomeinen (zoals .es en .de) groter was dan .com extensies wanneer het gaat om specifieke doelen. Dat geldt niet alleen voor internationale partijen. Dit is ook zo voor Nederlandse organisaties die producten en diensten in deze landen aanbieden.
Statistieken over extensies met landnamen van Statista.com laten zien dat het landdomein van China de meeste geregistreerde domeinnamen heeft. Nederland bezet de achtste plaats.
Tokelau staat tweede. Komt dat je niet bekend voor? Geen wonder. Het is een kleine eilandengroep in het zuiden van de Stille Oceaan. Het behoort tot de overzeese gebieden van Nieuw-Zeeland.
Het toplevel .tk zegt je misschien wel wat. De Nederlander Joost Zuurbier nam contact op met de eilandengroep voor zijn missie. Hij vindt namelijk dat je een Top Level Domain gratis moet kunnen registreren. Dat lukt niet in landen met een serieuze economie, maar wel door de steun en samenwerking met eilandengroep Tokelau.
In de praktijk kom je .tk nauwelijks tegen bij serieuze websites.
.nl populair landdomein
Om inzicht te krijgen in domeingebruik, plaatste Wired deze visualisatie van een wereldkaart gebaseerd op geregistreerde domeinen.
Hier zie je dat de verhouding in gekozen extensies lang niet altijd parallel loopt met de economie van een land. In Amerika is bijvoorbeeld .com veel groter dan .us en daarom is het land op deze kaart veel kleiner. In Nederland gebruiken we de eigen landsnaam relatief veel als extensie; meer dan bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk.
Nederlandse organisaties die internationaal georiënteerd zijn, zetten steeds vaker .nl en .com domeinnamen gezamenlijk in. De reden daarvoor is vooral de perceptie in het brein van de klant.
Nederlanders voelen zich vertrouwd bij de .nl extensie, terwijl .com internationale klanten het gevoel geeft dat je ook buiten Nederland opereert, een groot bereik hebt en grotere klanten aantrekt.
Onderzoek naar toplevelgebruik per branche
Uit onderstaande onderzoeksresultaten blijkt dat per sector of branche anders wordt gekeken naar de keuze van een toplevel. Je ziet dat organisaties die lokaal, regionaal of landelijk leveren de voorkeur geven aan .nl.
Een bedrijf in administratieve dienstverlening heeft kennelijk vooral klanten in Nederland, terwijl organisaties in retail, handel en verkoop juist minder kiezen voor een .nl extensie.
Invloed van extensie op je uitstraling
De perceptie van websitebezoekers (ofwel potentiële klanten) heeft zelfs invloed op iets wat veel mensen misschien ondoordacht bepalen bij het registreren van een domein.
Bewust kiezen voor een extensie lijkt een detail. Toch kan het je ook zo maar meer business opleveren. Mijn tips om je verder te helpen:
- Koppel de extensie aan jouw branche en doelgroep. Ben je lokaal of regionaal actief, kies dan voor .nl. Maar liefst 83% van de Nederlandse internetgebruikers zegt het liefst te kopen bij een webshop die eindigt op .nl. Ze hebben niet alleen een grotere koopintentie als ze al op je website zijn, maar ze klikken een webshop met extensie .nl ook sneller aan in een overzicht van zoekresultaten.
- Opereer je internationaal, kies dan voor een .com extensie als je bijvoorbeeld aan meer dan een land exporteert.
- Ben je vooral actief in een specifiek land, dan kun je kiezen voor je bedrijfsnaam met de extensie van dat land. Lever je Hollandse kaas in Frankrijk, dan kun je bijvoorbeeld voor www.hollandkaas.fr kiezen. Het nationale domein van een bepaald land is vaak beter vindbaar in dat betreffende land. Dit effect neemt overigens wel af.
- Nederlandse domeinen staan bekend als veilige domeinen, zo wijst onderzoek uit. De kans dat je slachtoffer wordt van cybercrime is met een .com extensie aanzienlijk groter.
- Voor aparte activiteiten kiezen organisaties ook wel eens voor een bijzondere extensie. Denk aan marketingacties, een jubileum of interne acties. Deze zijn meestal niet gericht op vindbaarheid, maar om een kleine specifieke doelgroep te informeren of tot actie aan te zetten.
Nu je domeinnaam vastleggen
Er zijn 6,2 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Daarvan wordt 27% actief gebruikt met een website. De rest is een losse registratie of e-mail only.
Trends (bijvoorbeeld in de mode, gadgets, duurzaamheid, gezondheid) veroorzaken een run op massale goedkope registraties in de hoop ze met winst te kunnen verkopen.
Tegelijkertijd worden jaarlijks ook bijna 1 miljoen domeinnamen opgeheven. Het is daarom een misverstand dat alle domeinnamen al bezet zijn. Databases achter suggestietools laten zien dat er meer dan 6 miljoen domeinen beschikbaar zijn. Daar zit er vast wel een voor jou tussen.
Sta je op het punt een domein te claimen, dan is het slim om nu al meerdere domeinnamen met jouw merk of bedrijf vast te leggen.
Nieuwe toplevels beschikbaar
Bij Hosting2GO registreer je natuurlijk je .nl-domeinnaam en andere land toplevels als .be en .de. Liever een generiek toplevel? Denk dan eens na over .com, .net, .org, .info of .eu domeinnaam.
Is je gekozen domeinnaam bezet? Denk dan eens na over een generiek toplevel. Je kunt bij Hosting2GO ook kiezen voor .site, .shop, .store, .online, .amsterdam en .frl