Terug naar blog

31-01-2023 | Leestijd: 10 min.

Zelf een website maken of uitbesteden? We helpen je kiezen!

Uitbesteden of zelf een website maken. En hoe doe je dat?

Door zelf een website te maken of er een te laten bouwen, krijg je natuurlijk een online visitekaartje voor je organisatie. Je wilt vindbaar zijn voor je klanten.

Zo kunnen ze zien wat je aanbiedt, hoe ze je producten of diensten kunnen kopen en hoe ze met je in contact kunnen komen. Dat is de basis.

Vergeet echter niet dat, voordat een klant over gaat tot aankoop, iemand eerst nog een koper is.

Die wil graag vaststellen of je een goed product of dienst levert, garanties biedt, ontdekken wie je bent en wil weten wat anderen van je vinden.

Dat is zeker zo belangrijk om mee te nemen in je overwegingen tussen zelf doen of uitbesteden.

Ben jij een ondernemer die toe is aan een nieuwe website, ben je zzp’er, of werk je bij een organisatie die nog geen website heeft?

Dan is dit artikel handig, vooral als je:

  • nog niet weet of je zelf je site gaat maken of je het liever uitbesteedt;
  • tips kunt gebruiken waar je op moet letten als je het uitbesteedt;
  • wilt ontdekken wat de voor- en nadelen zijn van zelf doen;
  • wilt weten waar een goede website aan voldoet;
  • een voorbeeld stappenplan voor het zelf maken wilt zien;
  • meer wilt leren over hoe je geld kunt verdienen met je website;
  • mogelijke opties wilt vergelijken om een website te bouwen.

Zelf website maken of uitbesteden?

We draaien er niet omheen; een website maken kost tijd. Zelfs als je het uitbesteedt. De voorbereiding is belangrijk. Daar komen we later op terug.

Je staat nu voor de afweging om zelf je website te maken of het uit te besteden aan een ervaren websitebouwer of bureau.

Het is slim om de volgende punten mee te nemen bij je besluit. Welke zijn voor jou belangrijk?

 Website zelf makenWebsite uitbesteden
Expertise– Als je nog geen ervaring hebt met websites maken, dan kost het tijd om een sitebuilder omgeving (CMS) te leren kennen. Als je echter bereid bent om te leren en je bent een beetje handig, is zelf een website maken heel goed mogelijk.+ Je laat het ontwerpen en bouwen over aan de expert. Wees alert, laat je goed informeren en wees kritisch op de adviezen die je krijgt.
Kosten+ Je kunt kosten besparen door zelf aan de slag te gaan. Je weet vooraf precies wat je financiële investering is.– De uren van een websitebouwer zijn een behoorlijke financiële investering. Bovendien kan voortschrijdend inzicht tot meer kosten leiden.
Snelheid+ Elke aanvulling of wijziging heb je zelf in de hand. Jij bepaalt wanneer je live gaat en wanneer je nieuws plaatst.– Elke aanvulling of wijziging moet je eerst communiceren met het webbureau. Bovendien ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van de werknemers bij een bureau.
Communicatie+ Jij kent je bedrijf en je klanten het beste.– Overbrengen van wat jouw organisatie doet en wie je klanten zijn kost tijd en vraagt inleving van de webbouwer.
Templates+ In een omgeving waar je websites kunt bouwen (CMS) zijn eenvoudige templates te vinden die je kunt aanpassen naar jouw huisstijl en wensen.+ Een webbouwer werkt ook met templates en past die nog preciezer naar jouw wensen aan. Maatwerk extra’s zijn makkelijker te integreren, maar brengen extra kosten met zich mee.
Tijd– Als je tijd investeert in het bouwen van je eigen website, houd je minder tijd over aan andere zaken binnen je organisatie.+ Uitbesteden kost meer geld, maar je heb ook meer tijd om in je bedrijf te werken.
Trends– Je moet zelf actief op zoek naar trends en nieuwe ontwikkelingen om aan te blijven sluiten bij bijvoorbeeld zoekmachines en online marketing.+ Je wordt op de hoogte gehouden van trends en updates die nodig zijn voor bijvoorbeeld vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, etc.
Kennis+ Zelf maken betekent ook dat je kennis groeit.– Je moet erop kunnen vertrouwen dat het webbureau voldoende en up-to-date kennis heeft over websites bouwen, online marketing, SEA en SEO.
Online marketing– Om je organisatie te laten groeien met je website heb je ook kennis van online marketing, SEO en analytics nodig.+ Een betrouwbaar webbureau denkt ook met je mee als het gaat over online marketing en optimalisatie.
Support+ In je abonnement bij je website builder zijn veiligheid en updates inbegrepen. Ook is er een helpdesk die je kunt raadplegen bij problemen. (LET OP! Kies je voor een platform voor een gratis website, dan zit je vaak met reclames en ontbreekt vaak support)+ In de kosten zijn veiligheid, updates en support inbegrepen.

Weegt voor jou het voordeel van minder kosten op tegen het hoge(re) prijskaartje van een webdesigner? Dan is dat een zwaar argument om zelf aan de slag te gaan.

Investeer je liever nu door een website te laten bouwen? Dan heb je het voordeel dat de expert met je meedenkt over je vindbaarheid in Google, gebruiksvriendelijkheid, indeling van de pagina’s, etc.

Maar vergis je niet. Dat betekent niet dat je met een uurtje vertellen wat je organisatie doet, klaar bent met input leveren aan de websitebouwer.

Bekijk onze tips voor webdesigners, die ook voor jou belangrijk zijn.

Bovendien helpt zelf leren hoe jouw ideale website moet worden of waar het aan moet voldoen, je ook in ontdekken hoe je jezelf of jouw organisatie het beste kunt presenteren.

Waarop letten bij uitbesteden

Er zijn onnoemelijk veel webbureaus die met liefde jouw website voor je maken. De vraag is, wie kies je? Waar moet je precies op letten.

Stel de volgende vragen:

  • Welk programma gebruiken jullie?
  • Want met een eigen CMS blijf je afhankelijk van die organisatie. Bij een CMS als Joomla of WordPress kan een andere organisatie altijd het beheer overnemen.
  • Welke websites hebben ze al gebouwd en kunnen ze als voorbeeld laten zien? En zijn die websites ook succesvol?
  • Kies niet voor een organisatie omdat die zulke mooie websites maakt. Mooi alleen wil niets zeggen over de functionaliteit of de conversie (klikt of koopt een bezoeker wel?).
  • Welke ideeën hebben jullie voor ons?
  • Delen ze kennis met je of blijven ze vaag in de oplossingen.
  • Wat kost een website?
  • Vraag altijd een offerte op bij meerdere organisaties. Vergelijken is belangrijk, maar houd tegelijkertijd rekening met het feit dat je toch een beetje appels met peren vergelijkt. De ene website is de andere niet. Bereid je goed voor en bedenk vooraf hoeveel pagina’s en hoeveel content (tekst, afbeeldingen, buttons, kalender, banner, video, tools, applicaties, etc.) je nodig hebt.
  • Kunnen jullie een deadline opgeven?
  • Vraag van tevoren hoe lang het duurt voordat je website klaar is. Niet alle bureaus hebben tijd om direct voor je aan de slag te gaan. Soms is wachten op een expert niet erg, als je maar weet waar je aan toe bent.

TIP: Ook al heb je een intakegesprek, schrijf als opdrachtgever een duidelijke briefing aan het webbureau van je keuze. Vermeld kort wat je organisatie doet en het doel van de website, omschrijf je ideale klant en som op wanneer de website voor jou geslaagd is.

Waarop letten als je zelf een website maakt?

Een goede website over jezelf of je organisatie bevestigt wat je doet, laat zien hoe je dat doet en, nog beter, waarom je dat doet. Een goede website heeft daarmee meerdere functies.

Als je dat goed neerzet, wekt het vertrouwen. Voordat je begint met de uitwerking, maak je eerst een plan. Deze punten neem je daarin mee:

Nieuwe website; let op de inhoud

  • Laat duidelijk je aanbod (dienst of product) zien,
  • Vertel over jezelf, wat je drijfveer is en waarom je organisatie bestaat (wees echt!),
  • Vermeld waarom een klant bij jou moet kopen (klantvoordeel),
  • Laat zien waarom anderen voor jou kiezen,
  • Gebruik het liefst eigen foto’s en video van hoge kwaliteit,
  • Besteed veel aandacht aan de juiste teksten,
  • Kies een domeinnaam die logisch is voor je klanten,
  • Deel je website zo in dat je bezoeker direct weet waar het over gaat en hoe hij of zij moet navigeren.
  • Zorg dat duidelijk is wat je bezoeker moet doen om meer informatie op te vragen, contact op te nemen, of te kopen,
  • Kies een design dat bij jouw organisatie, maar vooral bij jouw doelgroep past

Nieuwe website; let op de techniek

  • Zorg dat je website vindbaar is,
  • Kies een gebruiksvriendelijk CMS, zodat je daar zelf makkelijk in kunt werken,
  • Kies de juiste apps, wizards en tools om het je doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken. Denk aan een agenda om direct een afspraak te maken, een terugbelformulier of betaalopties,
  • Vergeet de social media koppelingen niet,
  • Zorg dat je website snel laadt, zowel op een desktop als mobiel apparaat,
  • Zorg dat de website veilig is (bijvoorbeeld met een SSL-certificaat),
  • Je website is nooit af. Denk daarom niet alleen aan de korte termijn. Maak je website flexibel, zodat je kunt uitbreiden of veranderen. Dat is echt duurzaam!

Tot slot nog twee belangrijke punten om over na te denken voor je begint met aan je website. Naast jezelf (diensten) of je aanbod (producten) etaleren, kun je nog meer uit je website halen.

Je kunt namelijk bepaalde pagina’s (landingspagina) van je website specifiek inrichten om bezoekers (leads) naar je website te trekken. Hoe je dat precies doet, ontdekt je in dit artikel.

Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om ook op een andere manier geld te verdienen met je website. Ook daar schreven we een uitgebreid artikel over.

Hoe maak je een website?

Of je nu zelf aan de slag gaat of de opdracht bij een bureau neerlegt, doe vooral research door inspiratie op te doen bij concurrenten, maar ook bij andere branches.

Het zal je verrassen hoeveel goede ideeën je uit een totaal andere branche (denk wel aan je doelgroep) haalt.

Stel dan een stappenplan op. Dat kan er als volgt uitzien:

  • Kies een website builder of CMS die bij je past. Voor het werken in een CMS (zoals WordPress) heb je wel wat kennis nodig om te beginnen. Met onze Sitebuilder werkt het bouwen van een website intuïtief. Dat betekent dat je zonder technische kennis toch een professionele website te maken,
  • Sluit een contract af waar je voorlopig mee vooruit kunt. Dat hangt af van het aantal pagina’s dat je wilt vullen en de toepassingen die je wilt gebruiken,
  • Kies een unieke en relevante domeinnaam,
  • Zoek een template uit dat bij jouw doelgroep, huisstijl en je beoogde website past.
  • Pas het template aan, zodat jouw plan volledig tot zijn recht komt,
  • Kies en download apps en toepassingen die je nodig hebt,
  • Verzamel content (tekst, afbeeldingen, video, blogs, links, etc.) en upload dat in het CMS,
  • Controleer of alles klopt en laat dat ook anderen je website testen. Er staat altijd wel ergens een spatie te veel of is de caption bij een afbeelding vergeten,
  • Zet je website live en meld je aan bij Google. De lancering is een feit!

Ontdek meer over de voorbereiding voor het maken van een website.

Sitebuilder

Wij ondersteunen je met diverse stappen. Je kunt je domeinnaam registeren, je website laten hosten en in Sitebuilder je website maken en onderhouden.

In Sitebuilder zitten aspecten als veiligheid, snel laden en gebruiksvriendelijkheid al ingebouwd.

Je kiest eenvoudig het pakket dat bij je past. Verder delen we onze kennis om je te helpen met bijvoorbeeld e-mail, webdesign en marketing via onze blogs.

Tessa

Tessa zorgt er als UX/UI designer voor dat alle omgevingen van Hosting2GO zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Daarnaast creëert zij voor jou de beste templates in Sitebuilder!