We hoeven je niet te vertellen dat bloggen een krachtige vorm van marketing is. Het is ook gratis.
Tenminste, afgezien van de tijd die je investeert om de blogs te schrijven en je website goed in te richten, hoef je geen extra kosten te maken. Bovendien zijn blogs een uitstekende bron voor kleine posts op social media.
De vraag die je jezelf misschien wel gesteld hebt, is waar je eigenlijk over moet bloggen.
Net zo goed als dat webteksten schrijven voor je eigen organisatie lastig is, kan bloggen en blogonderwerpen verzinnen ook een struikelblok zijn.
Wat zijn interessante en relevante onderwerpen? Ga je elke vrijdagochtend ‘even’ zitten en bepaal je op dat moment waar je het nu weer over gaat hebben? Dat kost veel denkwerk en frustratie, terwijl je eigenlijk met hagel schiet.
Hoe zou je het vinden om een blogstrategie op te kunnen zetten, zodat je kunt laten zien:
- wat je organisatie voor klanten kan betekenen;
- waarom jouw producten of diensten aansluiten bij behoeften van klanten;
- waar de organisatie voor staat en wie er werken;
- wat je organisatie bezighoudt en hoe je tegen trends of het nieuws aankijkt.
In dit artikel ontdek je hoe je op een logische manier onderwerpen kiest voor blogs die waardevol zijn voor diverse klanten in verschillende fases van het besluit- of koopproces.
Juist door een strategie te kiezen voor de lange termijn, kan het grootste gedeelte van je blogs jarenlang mee.
Inhoudsopgave
Stel jouw blogstrategie vast
De meeste organisaties bouwen hun website op met focus op producten en diensten. Dat is logisch, want dat levert omzet op. Daar kun je volop verkopen.
Mooie afbeeldingen, uitvoerige product-omschrijvingen, de voordelen benoemen en een review van een klant die het product of de dienst heeft gekocht. Dat is het antwoord op vragen die je klant heeft als: Wat is het? Wat voor voordeel heb ik erbij? Hoe lang gaat het mee? Welke ervaring heeft iemand anders al met dit product?
Het probleem is dat mensen niet alleen maar kopen van websites. Ze kopen van een organisatie of een persoon die vertrouwen wekt.
Dat kan door een keurmerk, externe reviews op een platform als Trustpilot en informatie over leveringstijden, retouren, betaling en garanties. Bovendien, iemand kan toch altijd contact opnemen om vragen te stellen? Tot zo ver komen de meeste websites nog wel.
De crux is, dat klanten op basis van zo’n website lang niet altijd bellen of mailen.
Er blijven namelijk vragen onbeantwoord als:
- Wie werkt er?
- Wat gebeurt er als mijn gekochte product of dienst na x maanden verloopt / het niet meer doet / of uitverkocht is?
- Komt er nieuwe voorraad?
- Hoeveel heb ik nodig?
- Waarom is de prijs zo hoog?
- Hoe wordt het thuisbezorgd / geïnstalleerd?
- Kan ik een aparte offerte krijgen als ik meer bestel?
- Waar haalt de organisatie eigenlijk hun grondstoffen vandaan?
- Sponsoren ze goede doelen?
Begint het te dagen?
Strategische blogs focussen niet op verkoop. Tenminste, vroeger was het ‘not done’ om überhaupt ook maar een product of dienst te noemen in een blog. Nu is meer geaccepteerd dat we bloggen om informatie te delen die ook je aanbod raakt.
Dat is precies waar veel ondernemers moeite mee hebben. Als ik mijn product of dienst dan niet mag promoten, waar moet ik het dan over hebben?
Een goede blogstrategie gaat juist niet alleen over je product of dienst; het heeft een ideale verdeling.
30% gaat over informatie die je producten of diensten raken.
Onthoud dat een landingspagina of product/dienstenpagina de plaats is om te verkopen. Een blog over een product of dienst is dat niet.
Een blog gaat over een uniek voordeel dat je producten of diensten bieden, de kennis die je wilt delen, waarom je gekozen hebt om een bepaald assortiment aan te houden, etc. Denk aan het beschrijven van oplossingen die je biedt, bijvoorbeeld in een case.
30% gaat over je klantproces.
Veel klanten hebben vragen over levering, betaling, hoe een product verpakt wordt, waar het vandaan komt, hoe ze je dienst zullen ervaren nadat ze betaald hebben, etc. (verderop hierover meer).
30% gaat over trends, nieuws, branche info, je visie, je missie, je mening over je branche.
Ga je naar een beurs, hoe verloopt dan de voorbereiding? Hebben jullie personeelstekorten, hoe ziet een werkdag er bij jouw organisatie uit?
10% gaat over jou of jouw organisatie.
Wie ben je? Wat drijft je? Wat vind je het leukste om te doen? Wie werken er bij je organisatie en wat vinden zij het leukste van hun baan?
Met de volgende methodes kun je deze categorieën onbeperkt vullen, aanpassen en verbeteren.
7 manieren om blogonderwerpen te vinden
Inspiratie voor goede blogonderwerpen vind je op allerlei manieren. Met deze zeven manieren weet ik zeker dat je je to-do lijstje weer aardig vol krijgt.
1. Mindmappen
Begin gewoon vanuit je eigen organisatie en bedenk bij alle categorieën, zelf of met je team, onderwerpen die daarbij passen.
Mindmappen is daar een handig hulpmiddel bij. Schrijf elke categorie op een flip-over of whiteboard en laat je gedachtegang maar stromen. We schreven een blog over mindmappen die vol staat met informatie hoe je dit effectief kunt toepassen én tips en online tools die kunt gebruiken.
2. Keywords als leidraad
Keywords zijn ook een goede leidraad. Ook al heb je er helemaal geen verstand van, ook jij kunt ze achterhalen in Google. Bijvoorbeeld over bloggen. Wat kun je daar allemaal over schrijven?
Voer in Google het zoekwoord ‘bloggen’ in zonder op enter te drukken. De zoekmachine komt zelf al met een lijstje. Daaruit kun je onderwerpen kiezen die voor jou relevant zijn.
Passen de suggesties niet helemaal in jouw straatje? Dan biedt Google nog meer inspiratie.
Voer je onderwerp in bij Google en druk wel op enter. Onderaan de pagina met zoekresultaten van jouw zoekopdracht verschijnen in veel gevallen nog acht gerelateerde zoekresultaten. Misschien zit hier wel iets tussen?
Zo wilden wij een artikel schrijven over plugins in WordPress en namen de proef op de som. Google bleek de zoekterm ‘WordPress plugins’ hoog te noteren, dus die hebben we overgenomen.
Wanneer je je verdiept in de Zoekwoordplanner van Google Ads of Google Search Console, vind je nog veel meer relevante keywords die je helpen met onderwerpen vinden.
Je kunt ook een gericht zoekwoordenonderzoek laten doen door een professionele SEO-specialist.
3. Check out the competition
Wanneer je via Google resultaten vindt op een bepaald keyword, neem dan eens een kijkje hoe concurrenten het bloggen aanpakken.
We gaan je vooral niet vertellen dat je een concurrent moet nadoen, maar het geeft wel inspiratie.
Bijvoorbeeld hoe jij een andere invalshoek kunt kiezen om het beter op jouw aanbod af te stemmen. Of om te ontdekken waar je concurrent nog geen aandacht aan heeft geschonken.
4. Doe research
Zijn er onderwerpen die je een andere invalshoek wilt meegeven, omdat ze al best uitgekauwd zijn? Doe dan eens research via kanalen die misschien wat minder voor de hand liggen?
Wat vind je aan inspiratie bij Wikipedia, buitenlandse blogs, YouTube, Wikihow, LinkedIn learning, TikTok etc.? Zo kun je ook kennis delen en trends aan elkaar koppelen voor nieuwe inzichten voor je lezers.
Vergeet ook niet te checken bij online fora, zoals Reddit of Quora. Welke vragen stellen mensen over bepaalde onderwerpen? Als mensen hierover vragen stellen op social kanalen, dan hebben veel meer mensen dezelfde vraag. Die kun jij mooi beantwoorden.
5. Houd een inspiratiedocument bij
Kom je zelf onderweg, op vakantie, in de krant, op tv, als je je socials checkt, etc. inspiratie tegen, maar heb je op dat moment geen tijd om te bloggen? Zet die inspiratie op een vaste plek, bijvoorbeeld:
- Stuur links of korte berichten naar je eigen mailadres en bewaar ze in een mapje ‘Blogonderwerpen’.
- Maak een Pocket-account aan. Daar sla je URL’s op die je labelt. Dat is heel handig om alle bronnen bij elkaar te hebben als je over meerdere onderwerpen wilt bloggen.
- Een ouderwets notitieboek of een Excel-document werken natuurlijk ook nog steeds. Wel handig om OneDrive of Google Docs te gebruiken, zodat meerdere mensen binnen je organisatie erbij kunnen.
6. Vraag het aan klanten, leads, bezoekers en volgers
Er is geen betere manier om te ontdekken wat je lezer wil weten dan het hem of haar te vragen. Je wil met de blog namelijk niet alleen goed gevonden worden, maar ook antwoord geven op vragen van jouw potentiële klanten.
Wat voor jou gesneden koek is over je organisatie, kan voor klanten compleet nieuw zijn.
Iemand die begint met ondernemen heeft misschien nog nooit een website gemaakt of erover nagedacht. Over onderwerpen als bijvoorbeeld SSL of Content Management Systemen zijn best veel vragen. Daar vind je bij ons uiteraard blogs over.
Vraag lezers op verschillende manieren om blogonderwerpen, zonder dit te benadrukken.
Zo kun je bij het verzenden van informatie via e-mailmarketing onderin de mail oproepen tot een reactie door bijvoorbeeld: “Heb je vragen over dit onderwerp? Neem eens contact met ons op.”
Soms ontstaat er spontaan een gesprek tussen jou en de klant. Bijvoorbeeld bij een offerte-aanvraag.
7. Herschrijf je oude blogs
Zet ook op je contentkalender dat je oude blogs elk jaar eens onder de loep neemt. Zijn er onderwerpen of artikelen die trendgevoelig zijn of aangepast moeten worden door andere inzichten? Blaas oud nieuws nieuw leven in en presenteer je blog als ‘nieuw’ of ‘update’.
Goede voorbeelden hiervan zijn het toegenomen thuiswerken, de toename van online verkopen of nieuwe dienstverleningen die ontstaan zijn dankzij corona.
Veel organisaties hebben geschreven over het effect van de pandemie op hun personeel, verkoop via webinars, leveringstermijnen, etc.
Intussen zijn we twee jaar verder en is de manier waarop je klanten helpt mogelijk veranderd. Dan wil je inmiddels de associatie met corona niet meer noemen, maar wel de voordelen die het je gebracht heeft.
Nog even samengevat: waarom bloggen?
Met bloggen wil je lezers aantrekken (Google), inspireren en enthousiasmeren, zodat ze vandaag en in de toekomst aan jou denken wanneer ze jouw diensten of producten nodig hebben.
Een ideale blog is de combinatie van:
• Hoe kan Google mijn blog snel vinden (gebruik relevante zoekwoorden en schrijf scherpe metateksten)?
• Wat wil ik zelf met mijn klanten delen over mijn producten (focus op kennisdelen, niet op verkopen)?
• Wat wil mijn potentiële klant graag weten (beantwoord zo veel mogelijk vragen in je blogs die potentiële klanten zouden kunnen hebben over je aanbod en je organisatie)?
In dit artikel ontdekte je hoe je een blogstrategie opzet en deelden we zeven tips met je om blogonderwerpen te verzamelen. Vergeet niet tijdens het schrijven teksten SEO-proof te maken.
Nu heb je geen reden meer om niet te bloggen.
Wil je starten met een blogwebsite of een website bouwen voor je aanbod, waar blogs een onderdeel van zijn? Dan vind je onder onze andere blogs nog veel meer informatie over domeinnamen registreren, webhosting en het maken van je website.