Terug naar blog

3-07-2023 | Leestijd: 13 min.

Nieuwsbrieven versturen; zo doe je dat!

Nieuwsbrieven versturen is een mooie manier om direct met je doelgroep in contact te komen. Hoe doe je dat?

Ik bespreek de belangrijkste aspecten van het versturen van e-mail nieuwsbrieven, waaronder het opbouwen van je abonnee lijst, het ontwerp van je nieuwsbrief en wanneer je het best e-mails kunt versturen.

Met de informatie haal je het maximale uit je nieuwsbrieven.

Wat is een nieuwsbrief?

Een e-mail nieuwsbrief is een e-mail. Je stuurt het naar abonnees die zich hebben aangemeld om updates, nieuws en informatie te ontvangen over een specifiek onderwerp of je bedrijf.

Bedrijven, organisaties en individuen gebruiken het om volgers op de hoogte te houden van hun activiteiten, producten of diensten.

Een succesvolle nieuwsbrief verstuur je in een vast patroon, bijvoorbeeld elke maand of elke week.

De inhoud van je professionele nieuwsbrief moet relevant zijn voor de doelgroep.

Nieuwsbrief moet actiegericht zijn

Het zou mooi zijn als je lezers met een aantrekkelijke nieuwsbrief nieuwsgierig maakt en aanspoort om actie te ondernemen.

Goede acties vanuit een nieuwsbrief zijn bijvoorbeeld het bezoeken van je website of de aanschaf van je product of dienst.

Met een uitgekiende e-mail marketing strategie kun je de relatie met (potentiële) klanten versterken.

Als je regelmatig en interessante en relevante content deelt met je abonnees, zien ze jou eerder als expert in jouw vakgebied.

Je wordt zo een betrouwbare bron van informatie. Dit vergroot het vertrouwen.

Waarom nieuwsbrieven versturen?

Er zijn nog meer voordelen. Na het versturen van een nieuwsbrief, zie je meestal een sterke stijging in het aantal websitebezoekers. Er wordt ook meer in Google op jouw bedrijfsnaam of productnaam gezocht.

Als mensen dan doorklikken naar jouw website, heeft dat uiteindelijk invloed op de ranking van je site in de zoekmachine.

Een goede nieuwsbrief kan mensen ook verleiden om een aankoop te doen.

Hoe kom je aan abonnees?

Er zijn verschillende manieren om nieuwe abonnees voor je e-mail nieuwsbrief te werven.

  • Plaats een inschrijfformulier op je website, bijvoorbeeld onderaan een blog. Veel mensen zijn inmiddels pop-up moe, maar het werkt nog steeds,
  • Promoot je nieuwsbrief op sociale media. Met name LinkedIn leent zich goed voor dit doel. Zeker als je daar al regelmatig waardevolle informatie deelt met je volgers. Zij willen waarschijnlijk meer van die waardevolle informatie ontvangen. Benadruk vooral wat ze missen als ze zich niet abonneren. Een nieuwsbrief is een goede aanvulling.
  • Ben je vaak aanwezig op beurzen, workshops of netwerk events? Ook op events kan het de moeite waard zijn om mensen te wijzen op je nieuwsbrief,
  • Spoor abonnees aan om de nieuwsbrief door te sturen naar anderen die misschien interesse hebben. Als je mail echt waardevol is, willen zij de inhoud waarschijnlijk ook niet missen,
  • Door samen te werken met andere bedrijven, kun je van elkaars doelgroep gebruik maken. Laat je vermelden in de nieuwsbrief van een ander bedrijf of organisatie die een vergelijkbare doelgroep heeft en vice versa,
  • Bestaande klanten kun je ook vragen of ze zich willen aanmelden voor de nieuwsbrief,
  • Je kunt (nieuwe) klanten aansporen om zich aan te melden voor de nieuwsbrief in ruil voor een korting of aanbieding.

Zo zie je maar; er zijn onwijs veel mogelijkheden om aan extra abonnees te komen voor je nieuwsbrief.

Inschrijfformulier voor een nieuwsbrief.

Als je eenmaal een paar inschrijvingen hebt, moet je ook gaan mailen.

De belangrijkste vraag die wij vaak krijgen is dan;

Waar moet een goede e-mail nieuwsbrief over gaan?

Zonder kennis van jouw bedrijf of branche is het lastig daar een gericht antwoord op te geven.

Hoewel er veel onderwerpen te bedenken zijn, is het essentieel om het belang van de inhoud voor jouw abonnees als uitgangspunt te nemen.

Tips en trucs

Deel bijvoorbeeld handige tips en trucs over hoe jouw klanten hun uitdagingen te lijf kunnen gaan.

De tips mogen best een link hebben met jouw producten en diensten, maar overdrijf het niet.

Je wil waardevolle inhoud delen, en niet overduidelijk alleen maar reclame maken voor jezelf.

Blog updates

Je nieuwsbrief is een ideale manier om de aandacht te richten op de nieuwe blogs die je hebt gepubliceerd.

Het zorgt gegarandeerd voor extra websitebezoekers.

Product- of dienstupdates

Een e-mail nieuwsbrief wordt ook vaak gebruikt om de laatste ontwikkelingen over je producten of diensten te delen. Denk dan aan nieuwe releases, verbeteringen of tariefwijzigingen.

Informatie uit de branche

Heb je een bedrijf dat vooral B2B klanten heeft? Dan kan het slim zijn om regelmatig interessante ontwikkelingen in je branche te delen.

Is er nieuwe wetgeving die belangrijk wordt, zijn er belangrijke technologische ontwikkelingen of trends?

Dit zijn ideale onderwerpen voor je nieuwsbrief en versterken je autoriteit.

Klantverhalen

Succesverhalen van je klanten delen, is een andere manier om je abonnees subtiel te wijzen op hoe goed je bedrijf, product of dienst is.

In zo’n verhaal vertelt een succesvolle klant hoe jouw product of dienst geholpen heeft bij zijn of haar uitdagingen.

De kans is bovendien aanwezig dat jouw klant het verhaal doorstuurt naar eigen klanten.

Aanbiedingen en kortingen

Hoewel ik geen voorstander ben van kortingen om maar korting te geven, kan het wel een goed onderwerp voor een nieuwsbrief zijn.

Digitale nieuwsbrieven met een aanbieding worden meestal goed gelezen. Zorg wel dat de aanbieding voor de ontvanger echt relevant is.

Niemand zit te wachten op korting voor een product dat je al hebt of voor jou niet relevant is.

Evenementen

Sta je op een beurs, geef je een workshop of webinar of bezoek je zelf een event en wil je andere mensen daar ontmoeten?

Dit is bij uitstek een moment om je nieuwsbrief in te zetten.

Het geeft je abonnees een positief gevoel omdat je daardoor meteen heel benaderbaar wordt.

Bedrijfsnieuws

Deze spreekt voor zich; breng je abonnees op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in je bedrijf.

Ga je verhuizen naar een nieuw pand en is het gebruikelijk dat mensen bij je op bezoek komen? Dan is het relevant en nieuwsbriefwaardig.

Heb je een nieuwe stofzuiger gekocht? Misschien minder relevant voor je volgers. Tenzij je dé stofzuigerexpert van Nederland bent.

Heb je een nieuwe medewerker aangenomen? Dat kan relevant zijn voor je abonnees. Zeker als het gaat om iemand waar ze regelmatig contact mee hebben.

Een nieuwe directeur of accountmanager is relevanter dan een nieuwe interieurverzorger.

Aan de andere kant; maak je in de nieuwsbrief duidelijk waarom die interieurverzorger belangrijk is voor je bedrijf en dus voor je klant, dan kan een kijkje achter de schermen echt wel in je mailing.

Ik adviseer om hier spaarzaam mee om te gaan. Het wordt al snel opgevat als spam als je alleen over jezelf praat.

Voorbeelden van e-mail nieuwsbrieven.

Blijf relevant

Zorg dus altijd dat je nieuwsbrief relevant is voor je abonnees. Wij weten bijvoorbeeld of een klant Sitebuilder gebruikt. Dan is het onzinnig om die klanten een nieuwsbrief te sturen over nieuwe functies in WordPress.

Mail met regelmaat, zodat je volgers erop vertrouwen dat de informatie actueel en relevant is.

Dat is de beste manier om uitschrijven van de nieuwsbrief te voorkomen.

Waar moet je e-mail aan voldoen?

Er is een aantal vereisten waar een e-mail nieuwsbrief aan moet voldoen.

Om te beginnen moet je toestemming hebben van de ontvanger voordat je een nieuwsbrief stuurt. Een dubbele opt-in heeft de voorkeur.

Daarbij geeft iemand, die zich voor je nieuwsbrief inschrijft, twee keer toestemming; één keer in het aanmeldformulier én een bevestiging via een link in een e-mail.

Je nieuwsbrief moet verzonden worden vanaf een echt mailadres. Verder moet je in de nieuwsbrief contactgegevens opnemen en een uitschrijfoptie aanbieden.

Toestemming volgens AVG

Binnen de EU geldt bovendien de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Volgens deze wet moet je duidelijk aangeven waarom je persoonlijke gegevens verzamelt en hoe deze worden gebruikt.

De abonnee moet op verzoek bovendien inzage krijgen in de gegevens, deze kunnen aanpassen en laten verwijderen.

De keuze voor een e-mail platform

Als je tegelijkertijd grotere aantallen ontvangers een mail wil sturen, kun je dat niet doen via webmail of je mailprogramma op de PC.

Je hebt hiervoor een e-mailmarketing platform nodig. Zo’n platform heeft nog een aantal voordelen.

E-mail verzendplatform biedt gemak

Zo’n platform maakt het aanmelden en afmelden voor een nieuwsbrief makkelijker. Vaak hebben ze standaard formulieren beschikbaar, zowel voor het aan- als afmelden.

Dit betekent dat je dit niet zelf bij hoeft te houden.

Je kunt verder veel dingen automatiseren, zoals een welkomst mail na aanmelden, of zelfs een hele flow aan berichten laten starten.

Zo krijgen je nieuwe abonnees meteen al waardevolle informatie van je, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.

De platformen zorgen er verder voor dat de afleverkans zo groot mogelijk is. Ze houden actief hun mailservers in de gaten en nemen meteen actie als die op een blacklist komen te staan.

Diverse platformen voor het versturen van nieuwsbrieven.

Veel platformen hebben daar hele teams voor zitten die niets anders doen dan de reputatie van het platform zo hoog mogelijk te houden.

Voorbeelden van gratis mass-mailing platformen

Het platform dat je kiest, moet voldoet aan de AVG. Je kunt het best kiezen voor een Europese partij.

Veel platformen bieden een gratis versie aan.

  • Mailjet is een Franse e-mail verzenddienst. Je krijgt hier functies zoals dubbele opt-in. Er is een gratis versie voor maximaal 200 mails per dag. Bij betaalde versies kun je segmentatie gebruiken.
  • Brevo is ook een Frans platform. Brevo, voorheen Sendinblue, heeft soortgelijke functies. De gratis versie heeft een maximum voor het verzenden van 300 mails per dag én gedeeltelijk geautomatiseerde mailflows. Betaalde versies komen met uitgebreide statistieken en A/B tests.
  • MailerLite is een Litouws mail platform met eveneens een gratis versie. Hiermee kun je 12.000 mails per maand versturen. Automatisering is beschikbaar. Kies je voor een betaalde versie, dan krijg je bijvoorbeeld de optie om zelf mails te bouwen in HTML, wat meer vrijheid geeft in de opmaak.

Mailchimp is één van de populairste e-mail nieuwsbriefsystemen ter wereld. Ook in Nederland wordt het veel gebruikt. Toch raad ik het platform af.

Als Amerikaans bedrijf moet het, op verzoek, data afstaan aan de Amerikaanse overheid. Volgens de AVG is dat niet toegestaan.

Nederlands platform

Er zijn Nederlandse platformen, waaronder deployteq, voorheen Clang.

Vooral als je grote aantallen nieuwsbrieven verstuurt of wat meer ingewikkelde campagnes hebt lopen, is een uitgebreid systeem zoals dat van deployteq een aanrader.

Partijen als Achmea, Wehkamp, Eneco en Renault Nederland werken met dit systeem.

Als je één van de eerder genoemde platformen bent ontgroeid, is deployteq een alternatief.

Hoe moet je nieuwsbrief eruit zien?

Dan is het tijd om de nieuwsbrief op te maken. De vraag hoe de nieuwsbrief eruit moet zien, wordt ons vaak gesteld.

Dat is niet verwonderlijk omdat het ontwerp van een nieuwsbrief belangrijk is. Het is de eerste indruk die je kersverse abonnees krijgen.

Er is een aantal dingen waar je op kunt letten.

Herkenbare en makkelijk leesbare opmaak

Gebruik bijvoorbeeld een duidelijke en herkenbare header, de bovenkant van je mail. Hierin kun je bijvoorbeeld het logo of de naam van je bedrijf vermelden.

Kies verder voor een overzichtelijke lay-out door gebruik te maken van duidelijke kopjes, afbeeldingen en witruimte.

Zorg ervoor dat de nieuwsbrief op elk apparaat goed wordt weergegeven. In de meeste platformen kun je dit testen.

Ga je zelf met HTML aan de slag, dan kun je Litmus gebruiken voor het testen van de weergave van je mail in verschillende mailprogramma’s en schermformaten.

Pas verder je huisstijl toe. Je kunt bij de meeste mailingproviders eigen kleuren en lettertypes instellen. Dit is goed voor de herkenbaarheid.

Een goed ontworpen e-mail nieuwsbrief is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Door het de juiste uitstraling te geven, draagt het bij aan een professionele en betrouwbare beeldvorming van je bedrijf.

Spamfilters omzeilen

Heb je een platform gekozen en je eerste e-mail nieuwsbrief opgemaakt? Dan moet je nog even stil staan bij spamfilters.

Een spamfilter is handig. Het houdt immers je mailbox schoon, maar kan ook legitieme mail (zoals je nieuwsbrief) tegenhouden.

Blijft je nieuwsbrief in spamfilters hangen? Zo omzeil je dit.

Dat wil je natuurlijk voorkomen. Zo zorg je voor verbeterde aflevering van e-mailnieuwsbrieven.

Double opt-in

Door double opt-in te gebruiken, weet je zeker dat de mailadressen bestaan. Als veel mails daadwerkelijk worden afgeleverd én geopend, is dat voor ontvangende mailservers een belangrijk signaal.

Verzend mails die echt gelezen worden

Deze zogenaamde open-rate is een belangrijke statistiek die partijen als Hotmail en Gmail gebruiken om je mails te waarderen.

Verstuur je mail naar e-mailadressen die niet bestaan of actief gebruik worden, dan komen ze niet aan of worden niet geopend.

Worden mails niet geopend? Dan verdwijnen ze na een paar mails naar een map met minder belangrijke mail, ongewenste mail of zelfs de spam map.

Om de open-rate verder te vergroten, verstuur je relevante nieuwsbrieven en verzend je ze met regelmaat. Je abonnees raken gewend en zijn eerder geneigd om de mail te openen.

TIP: Je vergroot de open-rate ook door de naam van de ontvanger te gebruiken in de onderwerpregel en aanhef van je mail.

Vermijd bepaalde woorden

Er zijn woorden die spamfilters triggeren om in te grijpen. Ze worden vaak geassocieerd met spam, zoals ‘gratis’, ‘geld verdienen’ en ‘viagra’. Gebruik deze woorden niet of zo min mogelijk.

Ook de keuze van je mass-mailprovider kan invloed hebben op het afleverpercentage. Met eerder genoemde platformen zit je meestal goed.

Houd het afleveringspercentage goed in de gaten. Als je ziet dat veel mails niet worden afgeleverd, moet je actie ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld door deze ontvangers uit je lijst te verwijderen.

Het beste moment om een mailing te sturen

Het beste moment om een e-mail nieuwsbrief te verzenden hangt af van je doelgroep en de inhoud van de nieuwsbrief.

Over het algemeen is het verstandig om nieuwsbrieven te versturen op werkdagen.

Veel mensen checken dan hun e-mail tussen 10:00 uur en 15:00 uur. Dit geeft je een richting in het beste tijdstip.

Ik raad je aan dit te testen.

Sommige platformen bieden een functie die zelf het beste tijdstip bepaalt.

Deze systemen leren van eerdere nieuwsbrieven en zijn later steeds beter in staat in te schatten wat de beste tijd is.

Je kunt natuurlijk ook zelf testen en de statistieken in de gaten houden. Daarover gesproken…

Check je nieuwsbrief statistieken

Na het verzenden is je werk nog niet klaar. Een belangrijk aspect van nieuwsbrieven is het analyseren en meten van de prestaties ervan.

Met de statistieken kun je achterhalen hoeveel mensen je nieuwsbrief openen, doorklikken en op welke links het meest wordt geklikt.

Check altijd de statistieken van je nieuwsbrieven.

Door de gegevens te analyseren, kun je jouw nieuwsbrief verder verbeteren. Je ziet snel welke onderwerpen het goed doen bij de ontvangers.

Ook kun je bijvoorbeeld onderwerpregels optimaliseren zodat de mail door meer mensen geopend wordt. Pas ook de inhoud en opmaak aan voor een betere click-through rate.

Als veel mensen zich afmelden na je nieuwsbrief, kan dat ook een indicatie zijn. Verzamel daarom feedback van je abonnees.

Zij kunnen je precies vertellen waar ze behoefte aan hebben. Daar kun je de inhoud van je mailings op aanpassen.

E-mail nog steeds krachtige marketing tool

Nieuwsbrieven zijn al heel lang een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie en marketingcampagnes voor bedrijven en organisaties.

Door binnen je contentmarketing te kiezen voor het juiste verzendsysteem, goede inhoud en het bestuderen van de statistieken, kun je van e-mail marketing een succes maken.

Met de informatie in dit artikel kun je alvast voortvarend aan de slag.

Waarover ga jij nieuwsbrieven versturen?

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.