Terug naar blog

29-03-2022 | Leestijd: 5 min.

Mindmap maken voor veel blogonderwerpen; zo doe je dat

Je had je zo voorgenomen om elke week een blog te schrijven. Bloggen is een uitstekende manier om over je producten te vertellen. De website kan wel wat extra content gebruiken, maar je hebt het gevoel je dat je alle producten of diensten al behandeld hebt.

Waar moet je het nu weer over gaan hebben? Je voelt een writer’s block, of eigenlijk een blogonderwerpen block. Herken je dat?

Probeer dan eens een mindmap te maken. Gewoon op een vel papier of een online mindmap, dan kun je het opslaan en telkens aanpassen.

Mindmappen is niet moeilijk. Maak even de tijd vrij en voor je het weet, heb je een professioneel overzicht van onderwerpen waar je weer een heel jaar mee vooruit kunt. Ontdek hoe het werkt.

Wat is een mindmap?

Een mindmap is een geordend overzicht van woorden of korte zinnen die geassocieerd zijn aan een bepaald onderwerp. Het ziet eruit als een vertakte boomstructuur, waarbij de woorden tussen de lijnen verband houden.

Een mindmap heeft hoofdtakken en zijtakken. Dikke takken bestaan uit sleutelwoorden. Hoe dunner de tak, hoe specifieker je details omschrijft.

Je zet een mindmap bijvoorbeeld in om te leren of te onthouden en ook om creatieve processen inzichtelijk te krijgen. Voordat je kunt ordenen, wordt een mindmap vaak vooraf gegaan door een brainstormsessie.

Eerst brainstormen, dan mindmappen

Letterlijk vertaald betekent mindmappen: ‘gedachten ordenen’. Voor je gedachten kunt ordenen, schrijf je ze eerst op.

Stel je hebt een massagepraktijk. Alles wat je te binnen schiet rondom jouw praktijk noteer je: voetmassages, rugmassage, lavendelolie, nekklachten, ontspanning, rust, prijs, pinnen of contant, voldoende parkeerruimte, diploma, etc. We noemen dat een brainstorm of een braindump.

Een mindmap opbouwen

Zet de naam van je organisatie of het hoofdonderwerp in het midden van het blad (digitaal of op papier) en start met het aanmaken van hoofdtakken en zijtakken.

Op de hoofdtakken schrijf je sleutelwoorden, zoals de producten of diensten die je levert. Op de zijtakken vermeld je woorden die hierbij horen.

In onderstaande mindmap gebruiken we het onderwerp “bloggen” als voorbeeld.

Voorbeeld mindmap voor bloggen.

Sommige organisaties gebruiken één mindmap, maar je kunt ook splitsen per afdeling of per product/dienst een aparte mindmap maken.

Deze lange lijst aan woorden ga je nu rangschikken. Voor de massagepraktijk kan dat er zo uit zien:
• Soorten massages: voet, rug, hand, ontspanning, etc.
• Gebruikte producten: hot stones, olie, handdoeken, etc.
• Klachten: spierpijn, nekpijn, rugpijn, etc.
• Praktische informatie: betaalmogelijkheden, afspraak maken, kosten, etc.

In de afbeelding zie je de verdieping van de verschillende hoofdonderwerpen.

Diep je hoofdonderwerpen verder uit in de mindmap.

Betrek je klanten, vrienden, familie en natuurlijk je collega’s erbij. Vraag om input. Iedereen denkt aan andere dingen en daar kun je van profiteren.

Je merkt dan dat een mindmap jouw ideeën op een logische manier ordent. Zo maakt het ruimte voor aanvullende of nieuwe ideeën.

Daarnaast zorgt het ervoor dat je over bepaalde onderwerpen dieper nadenkt met als resultaat een stroom van aandachtspunten of invalshoeken voor je onderwerpen.

Je visualiseert alle (sub)onderwerpen, waardoor je verbanden gaat zien. Je kunt daarmee beter inspelen op wat een specifieke doelgroep wil weten over jouw producten of diensten.

Neem je bestaande onderwerpen mee

Neem in je mindmap ook onderwerpen mee waar je al over hebt geschreven. Door deze een bepaalde kleur te geven of ze af te vinken zie je duidelijk welke onderwerpen nog open staan om over te schrijven. Bovendien kun je een bepaald onderwerp voor een andere doelgroep misschien heel anders naar voren brengen.

Tip: Vergeet bij je onderwerpen jezelf en je collega’s niet. Ook over het klantproces (welke vragen zou een klant over een bestelling of opdracht kunnen stellen) kun je interessante blogs schrijven.

Op papier of een online mindmap?

Wanneer je met een groep eerst gaat brainstormen, is een mindmap maken op papier (of whiteboard) heel effectief. Je voelt de dynamiek en het enthousiasme groeien als de groep door een ruimte loopt en iedereen een bijdrage levert.

Een mindmap maken kan online of op papier.

Werk daarna je onderwerpen uit in een document. Misschien is het voor jouw organisatie handig als meerdere personen toegang hebben en daarin kunnen werken.

Gebruik kleuren en plaatjes in je mindmap

Afbeeldingen en kleuren hebben een functie. Kleuren kun je verbinden aan deelonderwerpen of aan mensen die acties moeten gaan uitvoeren. Plaatjes visualiseren vooral wat je ook alweer precies bedoelde met term of de korte zin.

Het haalt letterlijk weer de herinnering van een groepssessie boven. Je hoeft niet perfect te kunnen tekenen; dat kunnen ook tekentjes, smileys, etc. zijn.

Mindmap tools

Op internet zijn heel veel tools te vinden om een online mindmap te maken. Een digitale mindmap kun je opslaan en toegankelijk maken voor je team. Daarnaast voer je snel wijzigingen door of vink je onderwerpen af.

Online mindmapping tools

Online tools en software zijn er genoeg te vinden. Bij veel tools heb je de mogelijkheid om een gratis mindmap aan te maken, maar het downloaden of publiceren is niet altijd gratis. Daarvoor moet je dan een abonnement afsluiten.

Mindmapping software

Waar wacht je nog op? Start nu!

Mindmappen inspireert, ordent je gedachten en levert ook veel onderwerpen op voor blogs.

Zo kom je invalshoeken tegen waar je nooit eerder aan dacht. Jouw investering is een aantal vellen papier, een stapel post-its, wat drankjes en hapjes en tijd van jou of je team.

Hebben we je geïnspireerd met dit artikel? Deel het gerust met iemand die ook met de handen in het haar zit om blogonderwerpen te verzinnen.

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.