De belangrijkste domeinnaam die je nu bezit, is waarschijnlijk die van jouw bedrijf of blog.
Wanneer je internationale ambities hebt of misbruik van jouw naamsbekendheid wil voorkomen, doe je er goed aan defensief meerdere domeinnamen te registreren.
Met onze tips leg je goede en bruikbare domeinnamen vast, ben je de concurrent te vlug af en bovendien klaar voor de toekomst.
Inhoudsopgave
Wat houdt defensief domeinnamen registreren in?
Door defensief meerdere domeinnamen te registreren, zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal kunnen.
Heb je bijvoorbeeld een webshop met een pakkende naam en internationale ambities, dan behoedt de aanschaf van internationale extensies je ervan dat een ander, in het buitenland op jouw naam meelift.
Zo bezit Zalando onder andere de extensie .nl, .de en .be.
Ook wanneer ze in een land nog niet actief zijn, kunnen ze op die manier altijd nog besluiten dit wel te worden.
Zo hoeven ze niet hun naam aan te passen, omdat de extensie al bezet is.
Door defensief groepsnamen, soortnamen en afgeleiden vast te leggen voorkom je eventueel ook misbruik van de naamsbekendheid.
Wanneer je dit optimaal aanpakt kunnen specifieke domeinnamen, waar een relevant zoekvolume op zit bovendien de vindbaarheid in zoekmachines versterken.
Meerdere domeinnamen registreren
De keuzemogelijkheden voor een domeinnaam met een veel gebruikte extensie, zoals .com en .nl, nemen steeds meer af.
De namen worden daardoor steeds langer of gekker.
De keuze voor een afwijkende extensie is dan een logische. Toch wordt er momenteel door bedrijven nog maar weinig gebruik van gemaakt.
Tenzij het gaat om defensieve registratie. Dat percentage stijgt explosief!
Voorbeelden van defensieve registraties
Onze nationale luchtvaarmaatschappij KLM is een wereldwijde speler en heeft diverse landdomeinen (klm.com, klm.nl, klm.de, klm.be, klm.fr, klm.co.uk, etc.) geregistreerd.
Op deze manier wordt iedere taal bediend. Daarnaast zijn extensies als klm.info en klm.net vastgelegd.
Zo verkleint de maatschappij de kans op online schade aan hun naamsbekendheid. Dit kan ook slim zijn voor jou als bedrijf.
Een ander voorbeeld van een defensieve domeinregistratie was die van een Belgische bank.
Midden in de bankencrisis werd bekend dat Dexia heel wat toxische kredieten bezat. De media sprak daarom over Toxia wanneer zij refereerde naar het financiële instituut.
Om te voorkomen dat er online schade werd toegebracht aan de naam Dexia, koos het bedrijf ervoor de extensie toxia.be te registreren.
Waarom meerdere domeinnamen vastleggen?
Er zijn tal van redenen om meerdere domeinnamen aan je website te koppelen. Naast deze 4 basis redenen, kunnen er voor jou natuurlijk specifieke argumenten zijn.
- Exacte domeinnamen hebben een groot voordeel voor de positie in zoekmachines. Een exacte domeinnaam bestaat uit een zoekwoord, zoals hostingprovider.nl, badkamerspecialist.nl of hardhoutentuinkast.nl.
- Door domeinnamen vast te leggen waarin een veelgemaakte spelfout staat naar jouw officiële website, haal je directe bezoekers binnen die jou anders niet kunnen vinden. De frustrerende ‘This site can’t be reached-pagina’ blijft bezoekers zo bespaard.
- Door domeinnamen vast te leggen die concurrentiegevoelig zijn in jouw branche, kunnen anderen er niet mee vandoor.
- Door net als KLM en Dexia extensies vast te leggen waarvan je denkt dat andere ze kunnen gebruiken om jouw goede naam te besmeuren, voorkom je online vervuiling van de naamsbekendheid.
Meerdere domeinnamen koppelen aan je website
Als je wilt dat meerdere domeinnamen naar dezelfde website linken, dan laat je deze ‘forwarden’.
Bezoekers worden in dat geval automatisch doorgestuurd naar het hoofddomein wanneer zij een defensieve domeinnaam in de URL-balk tikken.
Domeinnaam forwarding
Een domeinnaam stuur je door via DNS forwarding. Zo laat je de gigantische databank met domeinnamen weten dat een bepaald adres alleen te benaderen is via jouw hoofdadres.
In dit artikel lees je hoe je domeinnamen doorstuurt.
Maak een subwebsite die de hoofdwebsite ondersteunt
Wanneer je defensieve domeinnamen hebt geregistreerd, kun je er dus voor kiezen om ze allemaal naar een hoofdwebsite door te sturen.
Een andere mogelijkheid is om meerdere kleine websites op te zetten.
Hier kun je landingspagina’s en blogs op schrijven die verwijzen naar jouw hoofdsite.
Dit is goed voor SEO omdat er externe links binnenkomen. Je moet ‘meerdere domeinnamen SEO’ echter wel op een juiste manier aanpakken.
- Schrijf op de subwebsites alleen artikelen die relevant zijn voor dat domein. Heb je bijvoorbeeld een online schoenenwinkel en heet het subdomein onlinepradakopen.nl dan is het niet verstandig te bloggen over de nieuwe collectie van Tamaris.
- Voorkom dubbele content op jouw websites. Wanneer je overal hetzelfde zegt, kan de zoekmachine niet meer opmaken welke website het meest relevant is en verdwijnen ze allemaal uit de zoekresultaten.
- Zorg voor nuttige informatie. Wanneer de zoekmachine merkt dat de subwebsite uitsluitend is bedoeld voor het doorsluizen van bezoekers dan wordt dit niet geprezen, maar juist heel hard afgestraft.
Hoe bedenk je geschikte domeinnamen?
De aanschaf van meerder domeinnamen kan voor jou veel voordelen hebben.
Weet je al welke jij nodig hebt om jouw positie te versterken, de concurrent te slim af te zijn of het positieve imago van de bedrijfsnaam te behouden?
Met Google Search Console en Google Analytics zie je welke zoekwoorden bezoekers intypen om bij jouw website uit te komen.
Pik hier de relevante woorden uit en stop ze in programma’s zoals de zoekwoordenplanner van Google AdWords of Ubersuggest.
Nu zie je welke vergelijkbare zoekwoorden potentiële klanten nog meer intypen.
Dit zijn geschikte exacte domeinnamen voor jouw bedrijf.
Wil je inspelen op de actualiteit binnen jouw branche dan kun je diensten of producten in Google Trends invoeren.
Door op de knop ‘stijgend’ te klikken, verschijnen de snelle stijgers. De inzet van dit zoekwoord als domeinnaam is wellicht een goede investering in de toekomst.
Actie
Jij bent je er natuurlijk bewust van dat defensief domeinnamen registreren een goede strategie is om verrassingen in de toekomst te voorkomen.
Leg daarom nu meerdere domeinen vast. Check direct of je gewenste namen nog vrij zijn.