Bezoekers van je website laten doen wat jij van ze verwacht; dat klinkt als een ideale wereld. Toch is dit precies wat een goede landingspagina kan doen.
Ontdek hoe je de perfecte landingspagina maakt.
Inhoudsopgave
Wat is een landingspagina?
Waar je nieuwsbrief of een advertentie als doel heeft om de juiste mensen naar je landingspagina te krijgen, heeft de landingspagina als doel om conversies te genereren.
Een landingspagina kan verschillende doeleinden hebben. Vaak wil je dat bezoekers van de pagina converteren.
Converteren staat niet altijd voor geld uitgeven. Er zijn verschillende conversies die kunnen plaatsvinden. Je kunt denken aan;
- Contactgegevens achterlaten,
- Een afspraak maken,
- Een aankoop doen.
Goede landingspagina’s bevatten de juiste ingrediënten, zodat ze een route voor je bezoekers uitstippelen. Door de juiste indeling, zorgt zo’n pagina voor meer conversies.
Waarom landingspagina’s gebruiken?
Een landingspagina zorgt dus voor meer conversies. Welke conversie je wil zien, bepaalt hoe je de pagina opbouwt.
Daarom moet je dus beginnen met het bepalen van het doel van je landingspagina. Richt de pagina hierop in.
Hoe maak je een conversiegerichte landingspagina?
Het is belangrijk om te weten dat bezoekers normaal gesproken van buiten je website op een landingspagina terecht komen.
Bijvoorbeeld vanuit een nieuwsbrief of online advertentie.
Veel informatie is de bezoekers dus nog onbekend. Je moet op je landingspagina kort kunnen uitleggen wat je doet en waarom dit voor de bezoeker de beste oplossing is.
Daarnaast moet je overtuigen dat de bezoeker voor jouw oplossing moet kiezen en het vervolgens makkelijk maken om een eerste actie te ondernemen.
Kies een eenvoudig ontwerp
Als je de perfecte landingspagina wilt maken, moet deze voorzien zijn van een aantal vaste elementen.
Hou de landingspagina simpel en leid de bezoeker direct naar de juiste plek.
Dit kan onder meer door middel van overzichtelijke tussenkopjes, die direct tot de kern komen.
Heb je meerdere producten of diensten, maak dan verschillende pagina’s met ieder een eigen focuspunt.
Bedenk een simpel ontwerp met voldoende witruimte. Dit houdt het overzichtelijk.
Schrijf vervolgens in korte alinea’s en gebruik tussenkopjes en bulletpoints om jouw tekst overzichtelijker te maken.
Het beeldmateriaal dat je gebruikt is een belangrijk onderdeel van jouw website. Filmpjes trekken de aandacht en kunnen de conversie flink verhogen.
Maak het liefst zo min mogelijk gebruik van stockfoto’s. Dit leidt bezoekers eerder af dan dat je ze de goede richting op stuurt.
Ook foto’s van jouw producten of diensten hebben absoluut meerwaarde.
What’s in it for me?
Wil je zelf een landingspagina maken, leef je dan in. Bedenk wat de meerwaarde van jouw bedrijf is voor de bezoeker.
De lezer heeft er niets aan dat een garagebedrijf al 50 jaar bestaat, maar is wel geïnteresseerd in het feit dat er daardoor ook kennis van oudere automodellen aanwezig is.
Geef de bezoeker een extra zetje door aanbiedingen te doen met een deadline.
Presenteer de bezoeker hapklare brokken
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: houd het simpel. Kies een zoekterm voor jouw pagina en hang daar alle informatie aan op.
Als je wasmachines verkoopt, is het beter om de drie voornaamste voordelen van het apparaat te noemen dan een rapport van de Consumentenbond bij te voegen.
Maak een belofte
Wat je eigenlijk doet is een belofte maken aan je (potentiële) klant. Mark Ranson heeft dit op zijn website bijvoorbeeld heel duidelijk gedaan.
Communiceer de klant vooral wat hij er aan heeft, in plaats van wat de product eigenschappen zijn.
“De was is na een uur droog”, klinkt een stuk aantrekkelijker dan: “extra veel centrifugekracht”.
Communiceer successen
Een caseverhaal is een eenvoudige manier om ervaringen van echte klanten te delen en de betrouwbaarheid van jouw bedrijf te vergroten.
Een goede referentie vertelt immers alles wat je zelf niet kunt vertellen.
“Ik heb al veel jobcoaches versleten, maar onder de hoede van bedrijf X ontdekte ik pas echt wat ik wil in mijn loopbaan.” Dit is een stukje tekst waarin de lezer zich moet herkennen.
Haal de lezer over met een call-to-action
Laat ook in de call-to-action weten wat de meerwaarde is van een klik op de knop.
Zinnen als ‘Behaal direct succes’, ‘Download mijn e-book nu’ of ‘Schrijf je direct in en ontvang 5 procent korting’ werken beter dan ‘Ga verder’ of ‘Lees meer’.
Dit komt omdat er een helder beeld ontstaat van wat er zich achter die knop bevindt.
Zelf een landingspagina maken
Natuurlijk hoef je zelf het wiel niet uit te vinden. Legio bedrijven en marketeers gingen je voor. Maar wat extra tools kan nooit kwaad.
Gebruik je WordPress? Dan heb je misschien iets aan de plug-ins WordPress Landing Pages of OptimizePress om goede landingspagina’s te ontwerpen.
De tool LeadPages kan ook uitkomst bieden: dit is een platform waarop je op eenvoudige wijze landingspagina’s samenstelt.
Je kunt het ook alleen gebruiken ter inspiratie, bijvoorbeeld als je met Sitebuilder werkt.
Verbeter jouw landingspagina
Heb je twee ontwerpen voor een landingspagina en kun je maar moeilijk kiezen? De kleur van een website, vorm van buttons en plaats van de tekst kan veel verschil maken voor jouw conversie.
Doe eens een A/B-test om te kijken welke pagina het beste scoort. Hierbij krijgen twee groepen bezoekers twee verschillende pagina’s te zien. Zo ontdek je wat de lezer echt interessant vindt.
Handige tools voor het uitvoeren van A/B-tests zijn Optimizely, Adobe Target en ChangeAgain.me.
Verbaas je bezoekers met jouw landingspagina
Dan is het nu tijd om te starten en bezoekers aan je te binden met een goede landingspagina.