“Kan ik geld verdienen met een website?” is een vraag die we best regelmatig krijgen. Voor sommigen lijkt een website maken en online geld verdienen een onbereikbare droom.
Toch zijn er genoeg mensen die het lukt. Ze maakten hun droom waar, maar een ding is zeker. Slapend rijk worden is er niet bij!
Wat bijverdienen met jouw website of misschien zelfs je hele inkomen uit je eigen website halen, kan ook voor jou weggelegd zijn.
In dit artikel bespreek ik de belangrijkste opties. Welke vorm je ook kiest, als je echt omzet wilt maken, zul je er wel wat voor moeten doen. En kwaliteit leveren.
Inhoudsopgave
Onwijs veel mogelijkheden
Omdat er verschillende verdienmodellen voor je website of blog zijn, kun je kiezen wat bij je past.
We onderscheiden grofweg vier categorieën: adverteren, producten verkopen, diensten verkopen en doneren.
Een mix van verdienmodellen zien we steeds meer terug.
Een voorbeeld; stel je bent vertaler. Dan bied je diensten op je website aan om teksten te vertalen. Daarnaast kun je een boekje schrijven over jouw specialisme.
Bijvoorbeeld wanneer je ervaring hebt binnen een bepaalde branche en veel weet over het gebruikte jargon. Dat kun je apart verkopen.
Je kunt daarnaast gaan bloggen over je ervaringen en tips delen voor klanten en andere vertalers.
Wordt je blog veel gelezen, dan zijn er mogelijk adverteerders die interesse hebben om op jouw blogpagina’s een advertentie te plaatsen.
Wil je ook geld verdienen met je website? Benut dan je ervaringen, skills, talenten en creativiteit.
Het is vooral een kwestie van jouw kennis en ervaring slim(mer) inzetten op verschillende manieren. Hoe je dat kunt doen (plus een paart tips), ontdek je in dit artikel.
1. Advertenties
Reserveer ruimte op je webpagina’s om advertenties te (laten) plaatsen door andere organisaties tegen betaling. Marktplaats en Tuinblogger doen dat bijvoorbeeld. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
Google AdSense
Je hoeft helemaal niet zelf naar adverteerders te zoeken. Dat kun je aan Google overlaten. AdSense koppelt adverteerders die bij jouw content en bezoekers passen en geeft automatisch hun relevante advertenties op jouw website weer.
Het werkt eenvoudig. Je plaatst een stukje code op je website en bepaalt welke ruimte op welke pagina’s je beschikbaar stelt. Via een veiling bieden adverteerders voor de ruimte op jouw website. De hoogste bieder krijgt de ruimte toegewezen.
Websites die zich uitstekend lenen voor Google AdSense zijn blogsites, forums of een website met een vernuftige tool.
Bijvoorbeeld een soort calculator, een tekenprogramma of een creatieve tool waar je bezoeker iets mee kan, zoals het converteren of versturen van bestanden.
Interesse om hiermee te beginnen? Dit is de link naar de Google AdSense website.
Affiliate marketing
Een alternatief voor betaald krijgen voor het plaatsen van advertenties is affiliate marketing. Ook dan plaats je advertenties of links op je website.
Een adverteerder betaalt niet voor de advertentie. Je wordt beloond als de advertentie wat oplevert. Bijvoorbeeld wanneer iemand klikt om een pagina van de adverteerder te bezoeken, informatie opvraagt, een abonnement afsluit of een product koopt.
Je maakt hierover een afspraak met je adverteerder.
Tracking belangrijk bij affiliate marketing
Specifieke software houdt bij wie wanneer op jouw website komt, welk pad de bezoeker volgt en welke acties hij onderneemt. Zo kun je ook afspraken maken dat wanneer een bezoeker pas na enkele dagen tot koop overgaat, je alsnog je commissie ontvangt.
De meest geschikte websites voor affiliate marketing zijn bijvoorbeeld van influencers, bloggers of vloggers, maar ook vergelijkings- en reviewsites doen het goed.
Er zijn platformen die adverteerders en uitgevers bij elkaar brengen. Zij verzorgen bovendien het technische deel en de uitbetalingen. Meer informatie en hulp voor het vinden van jouw ideale vorm, vind je bij:
Er zijn ook webwinkels of online diensten die zelf een affiliate- of partnerprogramma hebben, zoals Amazon en Bol.com.
Zelf advertenties verkopen
Houd je liever zelf alles in de hand (en alle opbrengsten in eigen portemonnee), dan bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid om zelf advertentieruimte op je website te verkopen. Daar zitten wat meer uitdagingen aan vast.
Je moet dan zelf op zoek naar (nieuwe) adverteerders. Wanneer je goede, relevante content plaatst en aandacht hebt voor kwaliteit, volgen bezoekers automatisch.
Adverteerders zijn natuurlijk vooral geïnteresseerd in websites die veel én de juiste bezoekers aantrekken.
Is jouw vakgebied gericht op een niche of bied je iets unieks, dan is dat extra interessant. Je valt daardoor op bij potentiële bezoekers en daarmee ook bij potentiële adverteerders.
Informeer potentiële adverteerders
Wil je professioneel overkomen, zorg dan dat je duidelijk bent over de mogelijkheden. Wijd bijvoorbeeld een pagina aan ‘Adverteren’ en vermeld hier hoe je wilt samenwerken en wat de prijzen zijn. Dat schept veel duidelijkheid.
Heb je eenmaal een paar adverteerders gevonden, houd dan de band warm en bied regelmatig nieuwe acties en ideeën aan. Denk aan een review van een van hun producten.
Voor al deze vormen van adverteren geldt dat je:
- aandacht schenkt aan goede kwaliteit. In alles. Dat betekent dat je website snel moet laden, gebruiksvriendelijk moet zijn en relevante en kwalitatieve content moet bevatten, zowel in tekst als beeld (afbeeldingen, video, visuals, etc.),
- veel bezoekers aantrekt. Als je je adverteerders (hoge) cijfers kunt laten zien, zullen ze eerder overstag gaan en bij jou adverteren,
- autoriteit moet hebben. Google indexeert websites vooral op de twee bovenstaande punten. Wanneer je zo goed mogelijk vragen beantwoordt die mensen stellen, dan classificeert Google je hoger. Daarnaast bouw je autoriteit op met waardevolle links naar andere websites
Ontdek meer over het indexeren van je website.
2. Webshop
Letterlijk een product bestellen via een website noemen we online kopen. Wil je graag online geld verdienen met je website door klanten te beleveren, maar liever geen fysieke winkel?
Overweeg dan een webshop.
Daar zijn veel vormen van en verschillende oplossingen voor beschikbaar.
Het is handig om van tevoren goed na te denken wat je nodig hebt, zodat je een webshop opzet die voldoet aan jouw behoeften en die van je klant.
Webshop voor fysieke producten
Wil je online producten verkopen vanuit voorraad, dan is een webshop gekoppeld aan een voorraadsysteem handig.
Het systeem geeft (mogelijk) zichtbaar aan voor je klant of een product op voorraad is.
Bovendien kan het jou laten weten dat je bij jouw leverancier moet bijbestellen.
Webshop voor dropshipping
Je kunt ook een webshop beginnen als wederverkoper. We noemen dat dropshipping. De orders die jij binnenkrijgt, speel je door naar de producent of groothandel.
Zij leveren jouw order ook uit naar je klant, maar jij bent degene die de factuur verstuurt. In dat geval beheer je zelf geen voorraden.
Webshop voor digitale producten
Voor digitale producten houd je ook geen voorraad aan. Je richt je webshop zo in dat je na betaling het document of een file naar je klant stuurt of het laat downloaden.
Onder digitale producten vallen onder andere e-boeken, muziek, software, plugins, pdf-bestanden en grafische visuals, zoals een tattoo designs.
Voor WordPress kun je daarvoor bijvoorbeeld gebruik maken van de plugin Easy Digital Downloads.
Geld verdienen met je webshop; hier moet je op letten
Realiseer je dat er behoorlijk wat webshops bestaan en je met het vertrouwen van je kopers winnen om succesvol te zijn.
De grote jongens werken elke dag en vaak de hele dag met een team mensen aan hun webshop.
Je maakt het onderscheid als je in een niche zit en ook toegewijd bent aan je klantproces.
Dit zijn belangrijke elementen om rekening mee te houden als je wilt scoren met je webwinkel:
- Gebruiksvriendelijkheid en navigatie (is alles makkelijk te vinden, laden de pagina’s snel, etc.)
- Duidelijke productcategorieën
- Domeinnaam en hosting
- Design
- Betaalmogelijkheid
- Klantproces (bevestiging, informatie over producten, verzendbericht, etc.)
- Voorraadbeheer (automatisch afschrijven bij bestelling en zichtbaar maken voorraad voor klanten)
- Achtergrondinformatie voor klanten (Over ons, FAQ, praktische informatie, klantenservice, etc.)
- Koppelingen en landingspagina’s voor marketingcampagnes
- Is je product trendgevoelig? Dan kan het zijn dat je klanten regelmatig informeert over een nieuwe collectie of over nieuwe toepassingen. Hoe ga je dat aanpakken? Via een blog op de website, mailings of koppelingen naar social media?
Als je eerst nadenkt over deze zaken, ben je beter in staat om een platform te kiezen dat bij je past. Dat kan een maatwerk webshop zijn, gemaakt door een webdesigner.
Je kunt het natuurlijk ook zelf bouwen in WordPress met WooCommerce, of met systemen zoals OpenCart of Prestashop.
3. Diensten online aanbieden
Ook bepaalde diensten lenen zich uitstekend voor online verkopen.
Zo kun je geld verdienen met het delen van je kennis, een online cursus of training aanbieden of een abonnement voor bijvoorbeeld blogartikelen schrijven of coachsessies.
Ook hier kun je een webshop-vorm kiezen, waar je een betaalmogelijkheid en klantproces aan hangt.
Betaald je kennis delen
Specifiek voor cursussen en trainingen zijn er diverse systemen die we LMS noemen.
Zo’n Learning Management System installeer je op je hostingpakket en richt je helemaal naar jouw wens in.
Er zijn verschillende LMS oplossingen, zoals LearnDash voor WordPress.
Ook een betaalde nieuwsbrief kan een mooie manier zijn om online geld te verdienen.
4. Donaties
Tot slot noem ik doneren. In deze context is ‘geld verdienen met je website’ misschien niet helemaal correct.
Een website waarop je direct kunt doneren, vind je namelijk vooral terug bij non-profitorganisaties, goede doelen, stichtingen en verenigingen.
Waar je op moet letten, is dat je de juiste informatie deelt. Wees duidelijk en transparant. Vertel wat er met het geld gebeurt en waarom donaties belangrijk zijn.
Maak het de donateur vooral heel gemakkelijk. Een grote knop en zo min mogelijk stappen die vooral lijken op wat hij of zij eerder heeft gedaan, draagt bij aan een grotere opbrengst.
Richt daarnaast je website zo sociaal mogelijk in. Dat wil zeggen; bedank donateurs en houd contact met ze.
Laat veel ‘testimonials’ of ‘steunbetuigingen’ van donateurs zien en maak deze ook deelbaar op social media. Zo worden ze een ambassadeur van jouw ‘goede doel’.
Mogelijke platformen om te gebruiken zijn:
Wil je een nieuwe onderneming starten en zoek je investeerders of wil je graag op wereldreis?
Als je een vlotte babbel of pen hanteert en je mensen warm weet te krijgen voor jouw persoonlijke doel, lukt een persoonlijke donatiewebsite misschien ook wel.
Online geld verdienen is mogelijk
Zo zie je maar; het is mogelijk om met je website geld te verdienen.
Er zijn genoeg mogelijkheden om iets bij te verdienen, en soms zelf je volledige inkomen eruit te halen.
Of je nu kiest voor het plaatsen van advertenties, een webshop, je kennis deelt in online cursussen of donaties ontvangt; online geld verdienen is mogelijk.
Ook hiervoor geldt dat je het wel moet volhouden. Je gaat geen advertentie inkomsten halen uit één blogartikel.
Het je een goed idee voor een online bedrijf? Toets het eens bij onze medewerkers.
We helpen je graag om belangrijke keuzes te maken, zoals een goede domeinnaam en het beste hostingpakket.