Terug naar blog

3-12-2024 | Leestijd: 7 min.

Workshop ChatGPT: de drie belangrijkste lessen over ChatGPT

Je hebt er vast iets over meegekregen de afgelopen tijd; ChatGPT en AI. Deze technologie is nu al niet meer weg te denken.

Wat je misschien nog niet weet, is dat deze krachtige AI-tool eindeloze mogelijkheden biedt voor ondernemers, marketeers en andere professionals die efficiënter en slimmer willen werken.

Maar hoe kun je ChatGPT effectief inzetten in je dagelijkse workflow? En wat zijn de zaken die je echt moet weten voordat je met AI aan de slag gaat?

Tijdens onze workshop over ChatGPT komen deze vragen natuurlijk aan bod!

De eerste workshop was voor veel deelnemers een eye-opener.

Er valt heel veel over te vertellen. En los van de verschillende toepassingen van ChatGPT, deel ik de drie belangrijkste lessen die ik leerde tijdens de workshop.

Voor de gelegenheid maakte ChatGPT / Dall-E de afbeeldingen bij dit blog.

Wat is ChatGPT?

Natuurlijk stelde ik deze vraag aan ChatGPT, en toen kreeg ik dit antwoord;

“ChatGPT is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door OpenAI, ontworpen om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren.

Dit betekent dat het model op basis van vragen en instructies teksten kan produceren die zo menselijk mogelijk overkomen.

ChatGPT is getraind op een grote hoeveelheid tekstdata, waardoor het kan helpen bij allerlei tekstgerelateerde taken, van het beantwoorden van vragen en het schrijven van e-mails tot het maken van creatieve content en zelfs het oplossen van technische problemen.

De kracht van ChatGPT ligt in het vermogen om te “denken” in stappen, vergelijkbaar met hoe een mens informatie verwerkt in een gesprek.

Hierdoor kun je vragen stellen, antwoorden verfijnen, en doorvragen voor meer details – bijna alsof je een gesprek voert met een collega of coach.

ChatGPT kan daarnaast ook suggesties geven, structuur aanbrengen in ideeën, en taken samenvatten.

Dit maakt het een handige digitale assistent die je helpt om sneller en efficiënter te werken, vooral bij herhalende of tijdrovende taken.”

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Met die laatste opmerking zijn we ook meteen aangekomen bij de eerste les die ik leerde tijdens de ChatGPT workshop.

Efficiency; ChatGPT vereenvoudigt dagelijkse taken

Het is misschien ook wel de belangrijkste reden om met ChatGPT aan de slag te gaan.

ChatGPT is ontworpen om ons te helpen tijdrovende en repetitieve taken sneller en makkelijker uit te voeren.

ChatGPT geeft je de mogelijkheid om tijd te besparen.

Het model kan bijvoorbeeld ingezet worden om standaard e-mails op te stellen, social media posts te schrijven en zelfs complexe contracten samen te vatten.

Voor veel gebruikers is dit een uitkomst: je bespaart tijd op de werkzaamheden die vaak op de achtergrond draaien, waardoor je focus kunt verleggen naar de kern van je bedrijf.

Dit betekent niet alleen meer efficiëntie, maar ook meer consistentie in je output – zonder dat je zelf steeds dezelfde handelingen hoeft te herhalen.

De mogelijkheden zijn eindeloos; dagelijkse sociale media posts (zoals voor Twitter/X), heldere e-mailtemplates en zelfs ondersteuning in projectplanningen.

Persoonlijke hulp; een echte vriend?

Maar ook op persoonlijk vlak kan ChatGPT je helpen. Een deelnemer gebruikte ChatGPT om advies te krijgen over het schilderen van zijn huis.

Hij vroeg bijvoorbeeld naar tips over schuren en voorbereiden. Ook stuurde hij een foto van zijn werk en kreeg van ChatGPT advies op een manier die bijna voelde alsof hij met een vriend sprak.

Voorbeelden uit de praktijk

De deelnemers kwamen zelf met verschillende voorbeelden van hoe ze ChatGPT inzetten in hun dagelijkse leven.

  • Een deelnemer gebruikt ChatGPT om huurcontracten en andere zakelijke documenten te maken of te controleren, en past deze daarna een aan om ze op maat te maken.
  • De tool wordt ook gebruikt om content te schrijven die beter vindbaar is in Google door SEO-technieken toe te passen. Zo zorgt ChatGPT voor organische zoekmachineoptimalisatie, waarmee de content hoger scoort in zoekresultaten.
  • Een virtual assistant gebruikt ChatGPT om social media posts te maken voor een Amerikaanse foodblogger. En dat ging voor de workshop nog niet helemaal naar wens.

Heeft Google een probleem?

Voor mij was een grote eye-opener dat verschillende deelnemers ChatGPT al gebruiken als alternatief voor Google.

Ik had dat zelf eigenlijk ook wel gemerkt de afgelopen tijd, maar ik vond het bijzonder om te horen dat anderen ook deze stap hebben gezet,

De reden? ChatGPT geeft meteen antwoord zonder dat je door verschillende websites hoeft te klikken. Geen advertenties of cookies en de informatie wordt overzichtelijk weergegeven.

Hebben website eigenaren een probleem?

Ja, SEO-specialist en webdesigner; ga er maar aan staan. Hoe krijg je jouw website in ChatGPT?

Dat vereist een andere manier van zoekmachine optimalisatie, maar onmogelijk is het niet.

Ik bespreek dit tijdens een webinar over SEO. Meld je alvast aan!

Oh ja, even terug naar de toepassingen van ChatGPT door de deelnemers.

Ze benoemden deze punten aan het begin van de workshop. Na de workshop had iedereen extra technieken geleerd om meer uit AI te halen en dus ook betere resultaten te krijgen.

De belangrijkste manier om dat te bereiken is middels de juiste prompts.

Prompts; de sleutel tot goede antwoorden

De term ‘prompt’ verwijst naar de vraag of instructie die je aan ChatGPT geeft.

De kwaliteit van het antwoord dat je krijgt, hangt sterk af van hoe helder en precies je deze vraag stelt.

Leren prompten in ChatGPT.

Een goed geformuleerde prompt maakt het verschil tussen een oppervlakkig antwoord en een diepgaande, waardevolle reactie.

Tijdens de workshop hebben we geleerd dat het de moeite waard is om iets meer tijd te besteden aan de vraag zelf.

Hoe specifieker je bent over wat je zoekt, hoe relevanter en bruikbaarder het antwoord is.

Eén deelnemer gaf aan altijd vriendelijk te zijn tegen de bot. ChatGPT-expert en trainer Martijn van Hulzen moest daar niets van weten. “Ik ben tegen ChatGPT gewoon een botte boer”.

ChatGPT is een waardevolle gesprekspartner, maar alleen als je weet hoe je de juiste vragen stelt.

Wil je ook leren prompten? Volg de ChatGPT workshop!

Zet privacy en ethiek voorop

Tot slot was er tijdens de workshop aandacht voor de schaduwzijde van AI.

Hoewel het ongekende mogelijkheden biedt, moeten we voorzichtig zijn met hoe en waar we het gebruiken.

Vooral als het gaat om gevoelige of persoonlijke gegevens, moet je maatregelen nemen.

ChatGPT werkt op basis van grote hoeveelheden data. En hoewel er strikte richtlijnen zijn, moeten we bewust blijven van mogelijke privacyrisico’s.

Tijdens de workshop hebben we het gehad over veilige omgevingen waarin je AI kunt gebruiken zonder dat gegevens door derden worden ingekeken of opgeslagen.

Gebruik ChatGPT met verstand; houd ethiek en privacy in de gaten.

Bijvoorbeeld door gebruik te maken van tijdelijke chats of een afgesloten bedrijfsomgeving.

Het bewust omgaan met privacy en ethiek bij AI betekent niet alleen dat je veilig werkt, maar ook dat je verantwoordelijkheid neemt voor het beschermen van je gegevens en die van je klanten.

Leerzame workshop

Met deze drie lessen heb je de basis om ChatGPT niet alleen effectief, maar ook veilig en ethisch in te zetten.

Heb je interesse om meer te leren over de geavanceerde toepassingen van ChatGPT?

Kom dan naar onze volgende workshop en ontdek hoe je AI maximaal benut binnen jouw werkveld.

Ik heb al heel wat workshops gevolgd en dit was wat betreft opbouw én inhoud absoluut één van de beste.

Duidelijk, to the point, de juiste afwisseling tussen kennis opdoen en zelf aan de slag. En met tussendoor een (vegan) worstenbroodje en na afloop een verzorgde lunch was het ook gewoon een heel leuke ochtend.

Ik ben trots op wat we in korte tijd hebben georganiseerd. Het was een mooie ochtend met tevreden deelnemers.

En het goede nieuws is: op vrijdag 7 maart 2025 doen we dat gewoon nog een keer.

Jij kan erbij zijn! Wacht niet te lang, want het aantal plaatsen is beperkt. We willen met opzet een kleine groep omdat je dan echt aan de slag kunt met de stof. Zie ik je in maart?

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.