Terug naar blog

12-11-2024 | Leestijd: 13 min.

De kracht van lokale SEO voor elke bloemist, garagehouder en kapper

Je hebt vast wel eens van zoekmachineoptimalisatie of SEO gehoord. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization.

Met bepaalde technieken verbeter je de vindbaarheid tussen lokale zoekresultaten in zoekmachines als Google.

Dat is gunstig voor je bedrijf, want als je beter vindbaar bent, kun je ook meer bezoekers naar je website trekken.

Voorbeelden van SEO technieken zijn de juiste keywords gebruiken, regelmatig nieuwe en unieke content plaatsen die ook echt relevant is voor je doelgroep en intern linken tussen pagina’s.

Met dat laatste snapt Google de structuur van je website beter en het stimuleert bezoekers om meer dan één pagina te bekijken.

Maar wist je dat er een specifieke vorm van SEO bestaat die speciaal is ontworpen voor lokale bedrijven? Dat heet lokale SEO (lokale zoekmachine optimalisatie).

In dit blog leg ik uit wat lokale SEO is, waarom het belangrijk is en hoe je het gebruikt om jouw bedrijf beter vindbaar te maken in jouw regio.

Wat is lokale SEO dan precies?

Lokale SEO richt zich specifiek op het optimaliseren van een website voor mensen die zoeken naar lokale diensten, producten of bedrijven.

Vooral als je een fysieke locatie hebt of je richt op een specifieke geografische regio is een hoge ranking tussen lokale zoekresultaten belangrijk.

Er zijn wat verschillen tussen SEO en lokale SEO.

Het zal niet als een verrassing komen dat je plaatsnaam noemen in je content essentieel is. Misschien zelfs een routebeschrijving of andere zoektermen die relevant zijn voor jouw geografische ligging.

Bekend is dat bijna iedereen wel eens op internet zoekt naar lokale bedrijven.

Lokale zoekresultaten in Google SERP.

Zo heb je vast wel eens een Google search gedaan met een plaatsnaam, bijvoorbeeld ’Restaurant Tilburg’.

Je ziet in de zoekresultaten eerst de bedrijven met gesponsorde resultaten (advertenties) en eronder een kaart vol icoontjes met een vork en mes.

Daaronder vind je een lijst met restaurants die op de kaart te vinden zijn.

Valt je iets op? Bovenaan staan restaurants met veel sterren. Hierover later meer.

Voor wie is lokale SEO belangrijk?

Is ook jouw bedrijf actief binnen een regio, eventueel met een fysieke locatie? Ben je voor klanten afhankelijk van een bepaalde stad? Dan is het goed om je website te optimaliseren voor lokale resultaten.

Voorbeelden van bedrijven voor wie lokale SEO voor online zichtbaarheid belangrijk is:

  • Alle bedrijven die onder horeca vallen: hotels, restaurants, cafés, feestzalen, cateraars, foodtrucks, etc.
  • Accommodaties voor activiteiten: bowlingbanen, escaperooms, indoor speelzalen, workshops, musea, etc.
  • Organisatoren van evenementen en activiteiten: sportwedstrijden, fietstochten, concerten, festivals, etc.
  • Winkels: bakker, slager en boekhandel, maar ook kledingwinkels, bouwcentra, etc.
  • Dienstverleners als loodgieters, kappers, nagelstylistes, advocaten, financieel adviseurs, etc.
  • Medische diensten, waaronder tandartspraktijken en fysiotherapeuten.
Winkels in een winkelstraat.

Lokale en regionale SEO checklist

Voordat ik de checklist met je deel, wil ik aandacht besteden aan het verschil tussen lokaal en regionaal.

Er bestaat namelijk ook nog zoiets als regionale SEO. Stel, je hebt een zaak met een regiofunctie. Denk aan een bowlingbaan of een hovenier.

Dan wil je niet alleen focussen op één plaats, maar op meerdere plaatsen. Je kunt al die plaatsnamen gaan noemen, maar je kunt ook breder denken om relevante en aantrekkelijke content te creëren.

Wat voor jou van toepassing is, ontdek je met de volgende vragen:

Wie is mijn doelgroep?

Denk na over wie je als klanten wilt hebben en wat hun behoeften zijn. Bijvoorbeeld mensen met een grote tuin en gezinnen met jonge kinderen.

Dit helpt om zoekwoorden te identificeren die specifiek zijn voor je doelgroep.

Welke geografische gebieden wil ik targeten?

Mensen met een grote tuin wonen in bepaalde wijken. Een hovenier noemt daarom niet alleen plaatsnamen. Dat kan voor een restaurant toch anders zijn.

Lokale SEO voor bijvoorbeeld een snackbar.

Een snackbar levert vooral aan lokale mensen, maar een sterrenrestaurant trekt klanten uit het hele land. Misschien zelfs wel internationaal.

Hoe zoeken lokale mensen naar mijn producten en diensten?

Welke woorden gebruiken potentiële klanten als ze zoeken naar de producten en diensten die je aanbiedt?

Denk ook na over regionaal taalgebruik of specifieke uitdrukkingen die worden gebruikt. Meer voorbeelden vind je verderop.

Dan gaan we nu kijken hoe je je vindbaarheid kunt vergroten. We onderscheiden alles wat je kunt doen op je eigen website en andere mogelijkheden en platformen.

Lokale vindbaarheid vergroten op je eigen website

Lokale zoekwoorden

We kwamen ze al even tegen: lokale zoekwoorden. Het is belangrijk om ze te achterhalen.

Dit zijn mogelijke methodes om dat te doen:

  • Benoem de geografische gebieden die je wilt meenemen (wijken, plaatsen, buitengebieden, straten, regio’s en provincies).
  • Bedenk in welke taal zoekwoorden relevant zijn. Houd rekening met dialecten, verschillende schrijfwijzen, soms zelfs veelgemaakte spelfouten, etc.
  • Waarom zoeken ze jouw product of dienst? Wat is het probleem of de behoefte? Welke woorden passen daarbij? Het hoeft dus niet zo te zijn dat mensen naar de naam van jouw product of dienst zoeken, maar naar de oplossing van hun probleem.
  • Wanneer hebben mensen jouw product of dienst nodig? Is het seizoensgebonden, heeft het met een bepaalde levensfase te maken, of is het weergevoelig?
  • Welke lokale termen gebruikt de concurrentie? Wil jij daarop meeliften of kies je je eigen woorden?
  • Welke woorden gebruiken je huidige klanten? Pik ze op tijdens een verkoopgesprek of vraag tevreden klanten om input.

Enkele voorbeelden van zoekwoorden die geen plaatsnaam in zich hebben, maar wel geografisch gebonden zijn:

  • De beste worstenbroodjes van Brabant
  • Verse asperges uit Limburg
  • Vakgarage Volkswagen Twente
  • Grootste speeltuin Noord-Holland
  • De leukste stad in het Noorden

Lokale content en landingspagina’s

Creëer content voor lokale en regionale behoeften en problemen of optimaliseer bestaande landingspagina’s.

Zo kun je als hovenier een aparte landingspagina maken voor grote tuinen en afbeeldingen laten zien van klanten uit een bepaalde wijk.

In een blog over een kinderfeestje vieren bij de bowlingbaan kun je vertellen hoe spannend kinderen het vinden om met de bus te komen en dat ze een traktatie meekrijgen voor op de weg naar huis.

Daarmee inspireer je ouders en zullen ze positief over je bedrijf denken.

Als je foto’s en video’s deelt, zorg dan dat je de juiste caption en tags meegeeft die aansluiten bij de zoekvragen van je potentiële klanten.

En haak uiteraard aan bij lokale evenementen, festiviteiten en actualiteit.

Gebruik lokale festivals en evenementen voor je lokale SEO.

Lokale URL’s

Ook je URL draagt bij aan lokale online vindbaarheid. Een lokale top-level domain (TLD) is een domeinextensie specifiek voor een bepaald land of regio.

Vaak zijn deze URL’s makkelijker te claimen, zoekmachines geven de voorkeur aan deze domeinen bij lokale zoekopdrachten en het wekt vertrouwen bij lokale klanten. 

Voorbeelden van lokale URL’s zijn .amsterdam, .frl, en .vlaanderen.

Ben je benieuwd of het domein van jouw keuze nog vrij is? Je checkt het hier.

Goede mobiele website

Mensen die lokaal een bloemist of een bakker zoeken, geven de zoekopdracht meestal in via hun mobiel.

Zorg daarom dat je website responsive is. Dat wil zeggen dat je op een desktop en op mobiele apparaten even fijn door je website scrolt.

Adresgegevens

Deze zag je natuurlijk al aankomen, maar voor de zekerheid noem ik het toch.

Het komt nog steeds voor dat bedrijven alleen een telefoonnummer op hun website plaatsen. Daarmee neemt Google je niet mee in de lokale zoekopdrachten, maar het staat ook minder professioneel.

Vermeld duidelijk je adres en voeg eventueel een routebeschrijving of coördinaten toe.

Schema markup

Schema markup is een soort code die je aan je website kunt toevoegen om zoekmachines te helpen beter te begrijpen waar je pagina’s over gaan.

Stel je voor dat je een extra label op je website plakt dat zoekmachines zoals Google vertelt: “Dit is de naam van mijn bedrijf, dit zijn mijn openingstijden, hier is een lijst van mijn producten of diensten,” enzovoort.

Dit helpt zoekmachines om je website nauwkeuriger weer te geven in organische zoekresultaten.

Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar een lokaal restaurant, kan Google dankzij Schema markup gemakkelijk de openingstijden, het menu en de locatie van het restaurant in de zoekresultaten tonen.

Het is alsof je je website een beetje ‘slimmer’ maakt, zodat zoekmachines en mensen die zoeken, snel kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Laat je website indexeren

Zodra je jouw website online zet, sta je bij Google in de rij om hem te laten indexeren.

Je kunt de krachtige zoekmachine ook een handje helpen door je website alvast aan te melden. Ontdek hier wanneer je dat het beste doet en hoe je dat doet.

Lokale vindbaarheid vergroten op andere digitale platformen

Google Mijn Bedrijf

Het is voor elk bedrijf belangrijk, maar voor organisaties die zich richten op lokale klanten is het van groot belang: je aanmelden bij Google Mijn Bedrijf.

Met een Google bedrijfsprofiel vergroot je de zichtbaarheid van je lokale bedrijf enorm, onder andere op de kaart van Google Maps en Google’s Local Pack toont jouw bedrijf (als je je profiel verder goed optimaliseert) tussen het rijtje van aanbevolen bedrijven op basis van de zoekopdracht.

Je kunt hier allerlei informatie kwijt over je bedrijf, van je openingstijden tot en met een foto van de voordeur voor herkenning.

Ook kun je relevante content over je producten en diensten laten zien en via Google met potentiële klanten communiceren.

Er is zo veel over Google My Business te vertellen, dat we er een aparte blog voor hebben geschreven.

Hierin vind je ook een stappenplan om je aan te melden. Wat ons betreft een must, omdat dit een sterk effect heeft op lokale rankings.

Directory sites

Misschien herken je dat nog wel van vroeger, toen we veel zochten via startpagina’s. Voor elke categorie producten en diensten was er wel een startpagina te vinden.

Tegenwoordig is het internet exponentieel gegroeid en zijn zoekmachines enorm geïnnoveerd.

Startpagina

Online vermeldingen komen niet zo vaak meer voor. Toch kan het vermelden van je website op kwalitatieve directory sites (online bedrijvengidsen) goede leads opleveren.

Eigenlijk is Google Mijn Bedrijf ook een directory site, maar dan wel een hele uitgebreide. Als alternatief heb je ook Bing Places for Business.

Bedrijvengidsen bestaan ook nog steeds. Denk aan Yelp, Opendi en GoudenGids.

Voor bepaalde branches zijn er aparte platformen:

  • Funda (voor makelaars aangesloten bij NVM gratis)
  • TripAdvisor voor de reis- en gastvrijheidsbranche
  • Marktplaats en kieskeurig voor producten
  • Werkspot voor bouwklussen
  • TheFork voor restaurants
  • ZorgkaartNederland voor zorgverleners

Niet alle platformen zijn gratis. Voor sommige betaal je een fee per listing of moet je een abonnement afsluiten.

Deze platformen worden vaak gebruikt door consumenten. Je kunt ze zonder problemen vertrouwen. Net als in het echte leven, moet je wel goed blijven opletten voor oplichters en malafide praktijken.

Tot slot noemen we de lokale platformen. Denk aan een ondernemersvereniging, lokale kranten of een online platform van de gemeente die een lijst van lokale bedrijven opneemt.

Reviews

Een van de belangrijkste acties die je voor lokale SEO kunt doen, is het verzamelen van reviews.

Niet iedereen voelt zich comfortabel om aanbevelingen te vragen, maar het is echt de moeite waard. Het werkt enorm goed voor het vertrouwen van mensen die je nog niet kennen.

Je kunt natuurlijk ook (uitgebreide) reviews op je eigen website plaatsen.

Steek die dan zo in, dat potentiële klanten inzicht krijgen in je koopproces of in voorbeeldsituaties die jij hebt opgelost.

Reviews op Google

Superkrachtig zijn de reviews op Google.

Ik ken bedrijfseigenaren die wakker liggen van negatieve reviews. Consumenten vertrouwen nu eenmaal sterk op Google Reviews om beslissingen te maken over lokale bedrijven​.

Bij deze reviews snijdt het mes aan twee kanten.

Online reviews laten mensen producten en diensten vergelijken. Ze willen transparantie en beoordelen niet alleen op inhoud, maar ook op jouw reputatie als organisatie.

Allerlei factoren die klanten ervaren hebben invloed op hun beoordeling.

Reviews op Booking.com

Denk maar aan die hotelkamer met een score van 5,1 die je niet boekte via Booking, omdat een klant vermeldde dat de badkamer niet schoon en het personeel niet aardig was.

Reviews als kans

Reviews geven jou zicht op hoe je presteert en waar verbeterpunten liggen.

Het is slim om te communiceren met tevreden en ontevreden klanten.

Bedank altijd, ook al is het niet zo’n goede review. Vertel publiekelijk wat je eraan doet om te verbeteren en probeer verder met de klant buiten Google om te communiceren.

Is het probleem verholpen, dan kun je die klant vragen om de review aan te passen.

TIP: Pik uit de reviews ook de woorden op die klanten voor jouw aanbod gebruiken. Integreer deze woorden in de teksten op je website. De kans is groot dat anderen ook op die termen zoeken naar een oplossing die jij kunt bieden.

Reviewplatforms zoals Trustpilot

Er zijn ook andere door consumenten hoog gewaardeerde informatiebronnen als het om reviews gaat. Een voorbeeld is Trustpilot.

Van dit betaalde platform kun je widgets integreren in je website, zodat bezoekers direct door kunnen klikken naar wat andere klanten over jou vertellen.

Bovendien kun je via Trustpilot nieuwe klanten actief benaderen met de vraag om een review te plaatsen.

Linkbuilding

Een website waar andere websites veel naar linken wordt door Google als waardevol gezien.

Het gaat vaak om websites die kennis delen. Je kunt proberen om links naar je website te regelen. Dat is niet zo makkelijk als het klinkt.

Links kopen is meestal geen goed idee. Google kan namelijk de links heel goed traceren.

Als jij een bakker bent en er staat een link op de website van een blogger over reizen naar het buitenland, dan is dat voor een bezoeker geen relevante band.

Zoek lokale websites die passen bij jouw bedrijf en je doelgroep. Linkbuilding is een vak apart, maar werpt zeker vruchten af als je het goed aanpakt.

Neem liever een specialist in de hand en laat die je adviseren.

Social media

Jouw aanwezigheid op social media platformen draagt ook bij aan lokale SEO.

Sterker nog, veel mensen gebruiken Twitter of X, LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest als zoekmachine.

Verdiep je in een geschikte strategie en pas jouw keuze aan bij de voorkeur van je doelgroep.

Elk platform heeft zo zijn eigen doelgroepen. Hier vind je bijvoorbeeld meer informatie over Twitter / X, dat in tegenstelling tot wat sommigen denken, helemaal niet dood is.

Advertenties

Tot slot noemen we SEA; het adverteren in zoekmachines als Bing en Google. We hebben hier twee belangrijke adviezen voor je.

  1. Zoek uit hoe het werkt en ga niet zonder kennis beginnen. Als je niet goed weet wat je doet, kun je veel geld kwijt zijn zonder dat het resultaat oplevert. Het is belangrijk om de juiste doelgroep te targetten en de juiste lokale zoekterm te kiezen.
  2. Zorg eerst dat je website op orde is. Als je geld uitgeeft om te adverteren in zoekmachines en er komt een bezoeker via zo’n klik binnen, moet iemand wel vinden wat die zoekt. Als jij uiteindelijk niet de oplossing biedt, ben je die persoon kwijt.

Conclusie

Zoals je hebt ontdekt, zijn er veel manieren om lokale SEO een boost te geven.

Maak een prioriteitenlijstje voor jezelf, verdiep je telkens wat meer in het onderwerp en ga gewoon aan de slag.

Bedenk dat je niet alles in een dag kunt regelen. SEO vraagt om een slimme strategie en je moet eraan blijven werken. Veel succes!

Heb jij nog tips die jou enorm geholpen hebben met lokale SEO en wil je die met ons delen?

Voeg ze toe in de reacties op dit artikel!

Dat zouden we supertof vinden. Ben je op zoek naar nog meer informatie over zo veel mogelijk uit je website kunt halen?

Kijk dan even tussen onze andere blogs. We helpen ondernemers graag om succesvol te worden én te blijven.

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.