Terug naar blog

17-09-2024 | Leestijd: 9 min.

Een sterke bedrijfsnaam bedenken: stappen en tips

Ben jij een beginnende ondernemer? Ga je samen met een partner ondernemen? Maakt je organisatie een herstart door of wil je je bedrijf herpositioneren in de markt?

Dan ben je misschien wel op zoek naar een goede bedrijfsnaam.

Een passende bedrijfsnaam verzinnen lijkt misschien een eenvoudige taak, maar in werkelijkheid lopen veel ondernemers best vaak tegen uitdagingen aan.

Of ze kiezen te snel en ondoordacht, waardoor ze later spijt krijgen er niet meer aandacht aan besteed te hebben.

Voor ik je laat zien hoe je het kiezen van een bedrijfsnaam het beste aanpakt, wil ik graag wat voorbeelden met je delen waar het fout ging.

Houd je vast, sommige zijn erg grappig.

  • Je hebt een stijlvolle winkel in kleding en je bent gevestigd in een hippe loods. Dan ligt Stijlloods voor de hand. Toch? Totdat je het snel uitspreekt.
  • Emu Airways was ooit een Australische luchtvaartmaatschappij met kleinere vliegtuigen. De naam verwijst naar gelijknamige loopvogel. Dit dier kan alleen niet vliegen.
  • Hoe noem je een website waar je niet gebruikte spullen van kinderen kunt aanbieden, ruilen of overnemen? In feite ‘exchange’ je spullen van ‘kids’. Dus noem je het KidsExchange. Het enige wat je niet moet aanbieden, zijn je eigen kinderen.

Vind je het leuk om meer voorbeelden te zien hoe het niet moet? Kijk even bij MTSprout of bij Bored Panda.

Belangrijke stappen voor het bedenken van een bedrijfsnaam

Je bedrijfsnaam moet niet alleen uniek en memorabel zijn, maar ook commercieel beschikbaar, juridisch acceptabel, relevant voor de sector en geschikt voor online zichtbaarheid.

Het is zoeken naar de balans tussen creativiteit en strategische planning.

Bij die originele bedrijfsnaam hoort een domeinnaam, waaronder je een website of webshop plaatst en die je integreert in je mailadressen.

Je bedrijfsnaam en domeinnaam zijn vaak de eerste stap in het proces van je branding en online aanwezigheid.

Sterke merken.

Maar waar moet een goede bedrijfsnaam aan voldoen en hoe kies je die zorgvuldig?

Waaraan voldoet een ijzersterke bedrijfsnaam?

In dit artikel laten we het belang van een goede bedrijfsnaam zien en welke rol een beschikbare domeinnaam daarbij speelt.

Uniek en makkelijk te onthouden

Je bedrijfsnaam moet zich onderscheiden van de concurrentie en gemakkelijk te onthouden zijn voor klanten.

Relevant en herkenbaar

De naam moet passen bij de aard van je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt.

Eenvoudig uit te spreken

Ingewikkelde woorden of zinnen die moeilijk te spellen of uit te spreken zijn, vinden mensen lastig te onthouden.

Als ze je naam al ingewikkeld vinden, vragen ze zich mogelijk af of je product of dienst dat ook is.

Een korte naam onthouden mensen makkelijker en werkt beter voor mond-tot-mondreclame.

Een korte naam maakt het ook makkelijker uit te leggen wat je domeinnaam is. Als je jouw domeinnaam moet spellen, dan is het niet de beste naam.

Juridische beschikbaarheid

Controleer of de nieuwe naam niet al in gebruik is of beschermd wordt door handelsmerken. Dit voorkomt juridische problemen in de toekomst.

Geschikt voor een domeinnaam

We zagen al in de voorbeelden dat sommige namen niet echt lekker uit de verf komen als ze aaneengeschreven worden.

Zo bestond er een website om een Canadese website waar je een therapeut kunt vinden voor mentale problemen: https://therapistfinder.ca/.

Beschikbaarheid domein

Ook moet je testen of je gewenste bedrijfsnaam beschikbaar is als domeinnaam. In Nederland kiezen we al snel voor .nl, maar soms zijn andere extensies beter.

Check de beschikbaarheid hier en ontdek gelijk wat een goede domeinnaam is.

Internationaal

Houd je naam ook tegen het licht als je internationaal levert. Sommige Nederlandse woorden komen in het Engels niet zo professioneel over.

Denk aan ‘boot’ wat bij ons een vaartuig is, maar in het Engels een achterbak of schop kan betekenen.

Of als je ‘kant’ gebruikt in een woord of zin. Engelsen spreken dat uit als ‘can’t’, wat een negatieve lading kan hebben.

Daarnaast is het ook goed om te controleren of je naam geen negatieve connotaties (betekenissen) heeft in een andere talen of culturen.

Visuele aspecten

Een geschikte bedrijfsnaam kan makkelijk gevisualiseerd worden in een huisstijl, onder andere bestaande uit een beeldmerk (logo), kleuren, afbeeldingen en font.

Denk na over hoe de naam eruitziet op visitekaartjes, drukwerk, postmateriaal (briefpapier, enveloppen, etc.), verpakkingen en je website.

Een visueel aantrekkelijke naam helpt zeker bij branding​ en marketing​.

Een bedrijfsnaam kiezen? Stappen en tips

Bij het bedenken van je bedrijfsnaam ga je beter niet over één nacht ijs.

Een perfecte bedrijfsnaam gaat misschien wel de rest van je leven met je mee.

Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om het bedenken van een domeinnaam makkelijker te maken. Hieronder vind je deze stappen en onze tips.

Bepaal je merkidentiteit

Je merkidentiteit bepalen is best een proces. Het is leuk en leerzaam en laat je nog slimmere keuzes maken voor je bedrijf.

Onderdelen van je merkidentiteit zijn je missie en visie ontwikkelen en je kernwaarden bepalen.

Die hebben een sterke invloed op het onderscheidend vermogen van je merk en je naam.

Hoe je de belangrijkste waarden en principes van je bedrijf vaststelt en omschrijft wat je wilt bereiken en hoe klanten je merk moeten zien, ontdek je in dit artikel over het bepalen van je merkidentiteit.

Doe brainstormsessies

Zet je creatieve brein aan en denk out of the box voor nieuwe ideeën.

Gebruik brainstormtechnieken, bij voorkeur samen met je team, om een lijst met mogelijke bedrijfsnamen namen te genereren.

Brainstormen.

Denk aan woordspelingen, neologismen (nieuw gevormde woorden) en combinaties van relevante woorden.

Bedrijfsnaam generator

Er zijn verschillende online tools en naamgeneratoren die kunnen helpen bij het brainstormen van ideeën.

Of zet ChatGPT aan het werk. Let wel op, in mijn tests komen er veel al bestaande namen naar voren. Maar het kan zeker je ideeën voor potentiële bedrijfsnamen op stoom brengen.

Marktonderzoek

Vergeet niet te onderzoeken wat je concurrenten doen en of jouw idee voor een naam echt wel uniek is.

Bekijk ook de namen van succesvolle bedrijven in jouw sector voor inspiratie.

SEO overwegingen

De juiste domeinnaam kan ook invloed hebben op je vindbaarheid.

Onderzoek in dit stadium zoektermen die potentiële klanten kunnen gebruiken als ze op zoek zijn naar bedrijven zoals dat van jou.

De gekozen bedrijfsnaam checken

Bij de laatste stap is het essentieel dat je de gekozen bedrijfsnaam aan een onderzoek onderwerpt.

Check je domeinnaam bij de Kamer van Koophandel.

Komt wat jullie bedacht hebben ook zo over bij anderen? Is de juridische en commerciële weg vrij om de naam te registreren? Dat doe je zo.

Verzamel feedback

Vraag om feedback van je vrienden en familie, maar ook van potentiële klanten. Presenteer je naam aan een kleine groep uit je doelgroep en vraag om hun eerlijke mening. Hun perspectieven zouden nog best eens waardevolle inzichten kunnen bieden.

Beschikbaarheid controleren

Check bij de KvK en eventueel bij merkrechteninstanties of de bedrijfsnaam nog beschikbaar is.

En is ook de domeinnaam ook beschikbaar?

Dit is niet alleen belangrijk als je online gaat ondernemen. Ook als je een fysieke locatie hebt, is een website (en dus een domeinnaam) superbelangrijk.

Controleer ook zorgvuldig of je gekozen naam niet geregistreerd is als handelsmerk. Dit doe je eenvoudig via het Benelux-bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

En doe de check ook op relevante social media platformen en zoekmachine Google.

Toets aan toekomstbestendige doelen

Is er met je nieuwe bedrijfsnaam ruimte voor toekomstige groei en uitbreiding van je bedrijf?

Zijn er geen numerieke, productgerelateerde of geografische elementen die beperkend kunnen werken?

Stel dat je je bedrijfsnaam hebt gebaseerd op het succes van een product, maar dat je later toch je assortiment wilt uitbreiden.

Of dat je je nu op een niche richt, terwijl je mogelijk in de toekomst aan een grotere doelgroep wilt leveren.

Denk ook na over de locatie. Is Amsterdam je vestigingsplaats, maar blijft dat ook zo? Wil je misschien een tweede vestiging openen of internationaal gaan leveren?

Vermijd te specifieke geografische of productgerelateerde namen, tenzij je zeker weet dat je je alleen op die niche of locatie zult richten. Als je het zeker weet, is het kiezen van een domeinnaam wel makkelijker.

Lokale bedrijven zoals een bakkerij hebben een voordeel.

Als je bedrijf Bakkerij Janssen uit Amsterdam is, dan heb je met bakkerijjanssenamsterdam.nl of bakkerijjanssen.amsterdam al meer keuze dan alleen je bedrijfsnaam. Die domeinnaam is mogelijk al bezet.

Leg je bedrijfsnaam vast

Dan is het tijd om je naam te registreren. Zodra je de perfecte naam hebt gevonden:

  • registreer die dan bij de Kamer van Koophandel;
  • maak profielen aan op social mediakanalen als LinkedIn {LINK Blog}, X Twitter {LINK Blog} en Instagram;
  • leg de domeinnaam van je keuze vast of kies zelfs meerdere, zodat anderen er niet mee aan de haal kunnen gaan.

Bescherm je bedrijfsnaam

Heb je een ijzersterke bedrijfsnaam gevonden, dan kun je overwegen om er een handelsmerk van te maken.

Daarmee scherm je het gebruik van je bedrijfsnaam af en kunnen anderen in dezelfde sector de naam niet meer gebruiken.

Voor de gemiddelde zzp’er is dit misschien wat overdreven, maar als je een echt unieke bedrijfsnaam hebt bedacht, dan is afschermen geen gek idee.

Tot slot nog een paar goede voorbeelden om je te inspireren:

  • De naam Coolblue bestaat uit twee positieve woorden die elkaar versterken. Cool kan zowel ‘lekker fris’ als ‘hip’ betekenen en blauw is een rustige kleur die met betrouwbaarheid geassocieerd wordt.
  • Booking.com is een naam die precies aangeeft wat je er kunt doen: iets boeken. Zelfs als je niet weet wat je er kunt boeken, geeft de naam al prijs waar dit bedrijf zich mee bezig houden. Zou de organisatie voor HotelBooking hebben gekozen, dan was het niet logisch geweest om andere mogelijkheden toe te voegen. Inmiddels kun je ook een auto, vlucht of activiteit boeken.
  • Het sportmerk Nike is vernoemd naar de godin van de overwinning. Het staat voor succes en prestatie. Just do it! Iedereen herkent het merk alleen al aan het logo: de swoosh.

Hosting2GO helpt ondernemers met tips over ondernemen in het algemeen en over webhosting en websites in het bijzonder.

We hebben een heleboel kennis gedeeld in onze blogs. Je kunt zoeken op onderwerp.

Annemarie

Annemarie houdt van duidelijke taal. Ze schrijft in het Nederlands en Engels. SEO-teksten, whitepapers, mailfunnels, landingspagina’s en magazines. Tijdens interviews haalt ze onderscheidende informatie boven, maar research levert ook inspirerende input.