Een 404-pagina duidt op een dood spoor op je website. Uiteraard wil je voorkomen dat je websitebezoeker hierop terechtkomt.
Als het dan toch gebeurt, kun je maar beter zorgen dat dit doodlopende pad de moeite waard is.
Of beter nog: dat jouw 404-pagina de weg opent naar jouw business!
Inhoudsopgave
Wat is een 404-pagina?
De 404-pagina wordt standaard weergegeven als je webserver geen specifieke webpagina kan vinden bij het opgegeven URL-pad.
Dit gebeurt als een bezoeker klikt op een ongeldige link op je site, als hij een URL fout overneemt, wanneer de bewuste pagina is verwijderd of verplaatst zonder een juiste omleiding in te stellen.
De naam 404 is een statuscode. De server toont deze code als deze een ontbrekende pagina detecteert.
Meestal staat er een kort bericht bij, zoals: ‘Pagina niet gevonden’ of ‘Fout 404’.
Soms ziet je bezoeker mogelijke oorzaken van het probleem en suggesties hoe een websitebeheerder dit kan oplossen.
Vaak moet een vastgelopen bezoeker zelf uitzoeken hoe hij terugkomt op jouw website.
Kortom: geen fijne ervaring voor je websitebezoeker, die jij net een goede indruk van je bedrijf wilde geven.
Wist je dat bijna drie kwart van alle bezoekers een website verlaat nadat ze een 404-pagina te zien hebben gekregen?
Alle reden dus om ervoor te zorgen dat jouw bezoeker wel blijft!
Waarom heb je een 404-pagina nodig?
De standaard 404-pagina wekt de indruk dat jij je zaakjes niet op orde hebt.
Toch kun je niet zonder een 404-pagina. Je bezoeker is immers de weg kwijt en je zult hem weer op het juiste spoor moeten zetten.
Een goede 404-pagina draagt bij aan:
- Een positieve gebruikerservaring
- Een duidelijke wegwijzer
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Technische communicatie
Ik laat je zien hoe dat precies werkt. En hoe jij dus van deze voordelen kunt profiteren als je een goede 404-pagina inricht.
Een positieve gebruikerservaring
Een blije klant. Wie wil dat nou niet?
Een goed ontworpen 404-pagina zorgt dat je bezoeker niet gefrustreerd raakt als hij op een niet-bestaande pagina terechtkomt.
Je biedt hem een duidelijke melding dat de gevraagde pagina niet beschikbaar is en biedt nuttige informatie om de gebruiker te helpen bij zijn zoektocht.
Wegwijzer
Een goede 404-pagina helpt je bezoeker de weg te wijzen naar andere delen van je website.
Denk bijvoorbeeld aan: je startpagina, relevante producten of diensten of populaire pagina’s.
Zo houd je je gebruikers op je site en voorkom je dat ze je site verlaten vanwege een doodlopende link.
Zoekmachineoptimalisatie
Als je website geen 404-pagina heeft, ziet je bezoeker een generieke foutmelding.
Dit kan negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid in zoekmachines. Grote zoekmachines zoals Google en Bing geven de voorkeur aan websites met een duidelijke 404-pagina.
Dat komt doordat de structuur van je website dan beter te begrijpen is en de gebruikservaring voor de bezoeker is geoptimaliseerd.
Dit zijn voorwaarden voor een hogere plaats in de lijst van zoekresultaten.
Technische communicatie
Een 404-pagina heeft ook een functie voor websiteontwikkelaars en -beheerders.
Het levert nuttige informatie op als waarschuwing voor een niet-werkende link of ontbrekende pagina op de site.
Zo kun je het probleem snel oplossen en de kwaliteit van je website verbeteren.
Waarmee moet je rekening houden als je een 404-pagina maakt?
Als je een bezoekersvriendelijke 404-pagina maakt, zorg dan in elk geval voor de volgende elementen:
- Heldere informatie in begrijpelijke taal
Niet iedereen begrijpt foutcodes of technische uitleg. Zorg ervoor dat je bezoeker door jouw boodschap niet het gevoel krijgt dat hij iets fout heeft gedaan en daarom de 404-pagina ziet. - Nuttige informatie
Bied nuttige informatie waarmee je bezoeker vooruit kan. Denk aan links naar populaire of relevante pagina’s op je website. Humor is overigens het meest effectieve middel om een teleurstelling bij je bezoeker weg te nemen. Ook dat kan nuttig zijn. - Visuele presentatie
Het oog wil ook wat. Sta dus stil bij de visuele presentatie van je 404-pagina. Het beste is als je deze in lijn met je huisstijl opmaakt. Als je geen duidelijk beeldmerk hebt, zorg dan in elk geval dat je boodschap duidelijk en vriendelijk gepresenteerd is. - Navigatiemogelijkheden
Je bezoeker staat op het punt je website te verlaten als deze een 404-pagina ziet. Bied hem dus diverse navigeermogelijkheden. Bijvoorbeeld naar je homepage, naar je diensten of producten, naar de sitemap of naar de zoekfunctie op je website. - Technische optimalisatie
Om zoekmachines en webcrawlers te helpen begrijpen dat de pagina niet bestaat, dien je ervoor te zorgen dan de 404–pagina de juiste HTTP-statuscode retourneert naar de browser van de gebruiker. Zo voorkom je dat de pagina per ongeluk geïndexeerd wordt.
Wat er niet mag ontbreken op jouw 404-pagina
Pak je 404-pagina er achter de schermen even bij en controleer of deze in de gebruiksvriendelijke opzet voldoet aan de basiseisen.
Dat zijn: een duidelijk boodschap, een verontschuldiging voor het ongemak, nuttige informatie over de oorzaak van de 404-status, verschillende navigatiemogelijkheden én een contactmogelijkheid. Bijvoorbeeld een directe link naar je klantenservice of contactpagina.
404-pagina’s waar je blij van wordt
Voorbeelden van aansprekende 404-pagina’s zijn er uiteraard ook. Coolblue presenteert de 404 in de eigen huisstijl met een leuke pay-off erbij.
Net als Stella Fietsen en Albert Heijn.
Heb jij al een idee hoe je jouw 404-pagina gaat opzetten en jouw bezoeker de juiste kant op stuurt?
Je websitebezoeker nog beter de weg wijzen?
Wil je nieuwe bezoekers van je website nóg beter leiden in de richting die jij wenst?
Maak dan een goede landingspagina voor ze.
Wil je hierbij een onvergetelijke indruk achterlaten? Dan mag je deze do’s en don’ts voor de perfecte Over ons-pagina niet missen!
Je online zichtbaarheid
Sta je nog aan het begin van je avontuur om online zichtbaar te worden? Dan vertellen we je graag alles over hoe je een aansprekende website maakt.
Uiteraard kun je ook bij ons terecht als je een helpende hand zoekt.