Terug naar blog

24-10-2023 | Leestijd: 12 min.

Wat is dropshipping en hoe werkt het? Een stapsgewijze uitleg

Er zijn verschillende manieren om online geld te verdienen. Zoek je iets dat weinig investering vraagt en een laag risico heeft? Dan is dropshipping misschien iets voor jou.

Het enige dat je nodig hebt, is een website of social media account, contact met een leverancier en klanten.

In dit artikel deel ik informatie over dropshipping: wat is het, wat zijn de voor- en nadelen en waar moet je rekening mee houden als je zelf als dropshipper wilt beginnen.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is het verkopen van andermans producten zonder dat je een eigen voorraad aanhoudt. Het verkopen gebeurt meestal online via een webshop of op social media.

Het werkt zo:

  1. Een klant plaatst een bestelling in jouw online webshop.
  2. Als eigenaar van de webshop (de dropshipper) stuur jij de bestelling direct door naar de groothandelaar of fabrikant.
  3. Daar worden de bestelde artikelen ingepakt en direct vanuit het magazijn naar de klant verzonden.
  4. De klant betaalt jou de verkoopprijs en jij betaalt de leverancier de inkoopprijs. Het verschil is jouw verdienste.

Er zijn ook andere verdienmodellen, bijvoorbeeld wanneer de klant direct aan de leverancier betaalt en jij een commissie krijgt. Dat hangt af van de gemaakte afspraken.

De voordelen van dropshipping

Dropshipping is een populaire manier om online geld te verdienen.

Je hoeft aanzienlijk minder te investeren dan bij traditionele detailhandel of webshops met eigen voorraden.

Het startkapitaal dat je nodig hebt is veel lager, net als het risico.

Juist omdat het niet jouw producten zijn, blijf je ook niet met onverkochte producten op voorraad zitten.

Je geïnvesteerde geld blijft niet vastzitten in producten die je niet aan de man gebracht krijgt.

Deze ideale manier van online verkopen geeft je bovendien de ruimte om snel op nieuwe trends in te spelen.

Je kunt eenvoudig nieuwe producten aan je assortiment toevoegen en slecht lopende producten verwijderen.

Dropshipping kan daardoor een mooie manier zijn om te ontdekken welke producten het goed doen en bij je passen om eventueel later voor je zelf een voorraad aan te leggen.

De nadelen van dropshipping

Dropshipping heeft ook nadelen. Je hebt als dropshipper weinig controle aangezien het product rechtstreeks vanuit het magazijn verstuurd wordt.

Je moet het doen met wat je leverancier bepaalt.

Zo heb je geen controle over de voorraadaantallen en ook de verpakking en verzending kun je niet zelf bepalen. Daardoor is de look-and-feel misschien niet zoals je het zelf graag zou willen.

Bij dropshipping staat de voorraad bij de fabrikant of groothandel.

Ook kun je leveringsproblemen krijgen die je zelf niet kunt oplossen. Je bent dan afhankelijk van de groothandel of fabriek.

Er zijn leveranciers met meer mogelijkheden.

Soms mag je een eigen verpakking gebruiken of zelf de pakketdienst kiezen.

Financiële nadelen van dropshipping

Verder spelen er financiële nadelen. De winstmarges zijn vaak lager dan bij de traditionele detailhandel.

De groothandel of fabrikant pakt bij dropshipping het grootste deel van de winst.

Ook is het bekend dat veel leveranciers geen retourzendingen accepteren. De producten moet je dan zelf terugnemen en dat is een potentieel risico.

De productprijs en verzendkosten krijg je namelijk niet terug, maar die moet je wel aan je klant vergoeden.

Dropshipping Nederland staat niet altijd in een positief daglicht


Het businessmodel van dropshipping komt regelmatig negatief in het nieuws. Dat is in sommige gevallen terecht.

Dropshipping negatief in het nieuws.

Er zijn namelijk behoorlijk wat dropshippers die goedkope producten (vaak uit China) voor de hoofdprijs verkopen.

Deze producten hebben lang niet altijd een goede kwaliteit, ze zijn lang onderweg vanuit China en bovendien moet je soms (onverwacht) invoerrechten of inklaringskosten betalen.

Geen goed product leveren leidt tot negatieve ervaringen bij klanten en bijbehorende negatieve beoordelingen.

Focus je op het bouwen van een echt bedrijf

Dit soort dropshippers zijn gericht op snelle winst en niet geïnteresseerd in het opbouwen van een betrouwbaar bedrijf.

Daarnaast worden vaak dezelfde producten aangeboden. Dit maakt het lastig om jezelf te onderscheiden op andere punten dan de prijs. Het gevolg is lagere prijzen en nog minder kwaliteit en service.

Desondanks zijn er ook veel succesvolle en ethische dropshippers. Zij bieden producten van hoge kwaliteit en de juiste ondersteuning.

Verderop in dit artikel vind je twee voorbeelden van dropshipping ondernemers die het heel goed doen.

Wil je met dropshipping beginnen? Hier moet je op letten!

Denk je erover om zelf als dropshipper aan de slag te gaan? Bereid je dan goed voor en doe onderzoek naar de mogelijkheden.

Om je op weg te helpen geef ik je graag tips over:

  • Dropshipping producten kiezen
  • Dropshipping leveranciers kiezen

Producten kiezen

De juiste producten kiezen voor je eigen dropship-onderneming is best lastig. Hierbij een paar tips die je kunnen helpen.

Houd het dicht bij jezelf

Kies een product waar je echt interesse in hebt en dat je zelf ook zou kopen. Waar heb je een passie voor of een bovengemiddelde interesse in?

Waar weet je veel over en kun je als ervaringsdeskundige advies over geven en tips over delen met je klanten?

Als je van plan bent om er serieus mee aan de slag te gaan, is de kans op succes groter als je zelf ook iets met het product hebt.

Dropshipping werkt beter als je passie hebt voor het product.

Dat maakt het makkelijker om potentiële klanten enthousiast te maken.

Winstmarge van een product

Je wil natuurlijk wel iets overhouden van je avontuur. Daarom is het goed om na te denken over de hoeveelheid winst die je wilt behalen en onderzoek te doen naar de markt.

De winstmarge bepaalt het succes voor een deel.

Winst is het verschil tussen de kostprijs van je leverancier (inclusief handling en shipping) en de prijs die jij ervoor kunt vragen.

Als je een product voor ogen hebt, kun je prijzen opvragen bij leveranciers. Kijk vervolgens welke prijs andere webshops voor het product vragen. Dan heb je een idee van de marges.

De vraag naar een product

Daarnaast is volume belangrijk. Hoeveel vraag is er naar het product en welke aantallen producten kun je binnen een bepaalde tijd verkopen?

Populariteit kun je onderzoeken door te kijken naar bestsellers op andere webshops of door Google Trends te gebruiken.

Als het lukt om een uniek trendy product te vinden, dan weet je zeker dat de concurrentie minder groot is.

De winstmarge en volume geven je een schatting van de inkomsten die je kunt genereren.

Extra tips

  • Om kosten voor het verzenden laag te houden, kies dan producten te kiezen die makkelijk te versturen zijn.
  • Kleine en licht producten zijn meestal goedkoper om te verzenden.
  • Denk goed na of je kiest voor seizoensgebonden producten; tenzij je voor elk seizoen een product kunt aanbieden. Dan heb je toch het hele jaar inkomsten.
  • Succesvolle dropship-ondernemers testen meerdere producten (mogelijk van meerdere fabrikanten) en houden nauwkeurig bij hoe ze presteren. Producten die het minder goed doen, laten ze snel vallen.
  • “Fail fast” is een uitdrukking die uitstekend past bij het dropshipping-model. Hoe eerder je weet wat de mislukkingen zijn, hoe eerder je ze kunt laten vervallen, zodat ze niet langer tijd, energie en geld kosten.
  • Als je in Europa levert, moeten je producten voldoen aan de Europese eisen en die zijn zo’n beetje de strengste ter wereld. Doe onderzoek naar de wettelijke eisen; bijvoorbeeld van gebruikte grondstoffen, gebruiksvoorschriften, handleidingen en keurmerken. Zo voorkom je dat je ongewild onveilige producten gaat verkopen.
  • Importeer je producten uit China, dan ben jij als importeur aansprakelijk als er iets mis is met het artikel.
  • Ook kan het zo zijn dat er extra kosten worden doorberekend bij het importeren (zoals btw, invoerrechten en inklaringskosten). Bereid je klant hierop voor.

Dropshipping leverancier zoeken

Wanneer je een product of productcategorie voor ogen hebt, ga je op zoek naar iemand die het op basis van dropshipping wil en kan leveren.

Op Dropshippers.nl vind je een lijst met leveranciers. Maar je kunt natuurlijk ook zelf op zoek naar een groothandel of fabrikant.

VidaXL heeft een eigen programma voor dropshipping.

De keuze voor een betrouwbare leverancier bepaalt voor een groot deel jouw succes. Wees daarom selectief in de keuze van je zakenpartner.

Waar moet je verder aan denken?

Platform

Met alleen een product ben je er niet. Je hebt een online platform nodig om je producten aan de man te brengen.

Populaire platformen zijn Amazon, eBay, Marktplaats, sociale media, een eigen website of een combinatie.

Bol.com wordt vaak genoemd als platform voor dropshipping, maar dit is via Bol.com niet mogelijk.

Daarnaast moet je de marketing voor je bedrijf of product opstarten.

Dat begint met productomschrijvingen en productfoto’s en volgt natuurlijk met advertenties, social media posts en het bijhouden van je website of webshop.

Betalingen ontvangen

Op je platform moet je zorgen dat klanten kunnen afrekenen.

Voor het ontvangen van betalingen kies je een provider. Er zijn verschillende aanbieders.

iDEAL kan via je eigen bank lopen, maar je kunt ook kiezen voor een platform zoals PayPal, Stripe of Mollie.

Orderverwerking

Het correct doorsturen van de informatie is bij dropshipping essentieel. De online bestelling die bij jou binnenkomt, moet doorgegeven worden aan de leverancier.

Zij gaan vervolgens met het inpakken en de verzending aan de slag.

Vaak krijg je van de leverancier ook terugkoppelingen, zoals verzendinformatie of een voorraadwijziging. Daarover moet je weer communiceren met je klant.

Klantenservice

Als je eerste bestellingen verzonden zijn, dan weet je zeker dat er een moment komt dat klanten contact met je zullen opnemen.

Er zijn altijd vragen die (potentiële) klanten hebben waar je van tevoren niet aan gedacht had.

Klantenservice en bereikbaarheid zijn daarom erg belangrijk.

Zeker omdat je als dropshipper geen controle hebt over een groot deel van het verzendproces, maar wel het contactpunt bent voor hun bestellingen.

Servicegerichtheid, bereikbaarheid en vriendelijkheid worden erg gewaardeerd en zijn een groot onderscheidend vermogen tegenwoordig.

Door daar in uit te blinken, kun je met kop en schouders boven heel veel concurrenten uitsteken en nog meer tevreden klanten aantrekken.

Statistieken bijhouden

Omzetcijfers, retourpercentages, winstmarges, aantal bezoekers op je website, uitgaven aan advertenties… allemaal statistieken die iets vertellen over hoe het met je bedrijf gaat.

Net als bij elk ander bedrijfstype, ben je met dropshipping echt wel aan het ondernemen.

Er komt meer bij kijken dan je vooraf misschien denkt. Het is minder risicovol, goedkoper en makkelijker om te starten. Tegelijkertijd is het veel werk om mee te beginnen.

Je neemt voor fabrikanten namelijk een groot deel van hun werk uit handen.

Succesvolle dropshipping bedrijven

Er zijn verschillende bedrijven succesvol aan de slag gegaan met dropshipping, zoals Zappos en Gymshark.

Het succesverhaal van Zappos

De Amerikaanse online schoenenwinkel Zappos is groot geworden door dropshipping toe te passen.

Bij de start hield Zappos nog eigen voorraad aan. Toen het bedrijf groeide, ontstonden er problemen met de opslag van steeds groter wordende voorraad.

Ook het efficiënt verwerken van bestellingen werd een uitdaging.

Om deze problemen op te lossen, begon Zappos met dropshipping.

Zappos; een dropshipping succesverhaal.

In plaats van zelf alle schoenen op te slaan en te verzenden, gingen ze samenwerkingen aan met schoenfabrikanten en groothandelaars om de producten rechtstreeks van de bron naar de klant te verzenden.

Zo wist Zappos de voorraad- en verzendkosten fors te verlagen.

Het gaf ze ook meer ruimte om zich concentreren op hun kerncompetentie: het aanbieden van een uitstekende klantenservice.

Met gratis en snelle verzending, een eenvoudig retourbeleid en een toegewijd klantenserviceteam werd Zappos een groot succes.

In 2009 werd het bedrijf uiteindelijk voor meer dan 1 miljard euro overgenomen door Amazon.

Dropshipping succes Gymshark

Bij Gymshark, een Brits bedrijf in sportkleding, liep het proces net andersom. Gymshark begon in 2012 met het dropshipping model.

Het succes kwam voor een groot deel door het gebruik van social media om hun online producten te promoten.

Al snel kreeg het bedrijf loyale fans; fitnessliefhebbers en influencers.

Door het succes konden ze hun productlijnen uitbreiden en brachten ze zelfs een eigen merk uit.

Dropshipping bleef belangrijk, maar niet alles verliep meer op die manier.

Een hybride webshop met eigen voorraad en dropshipping blijkt voor dit bedrijf de meest succesvolle formule te zijn.

Alternatieven voor dropshipping

Is een succesvolle dropshipping business toch niets voor jou? Dan zijn er verschillende alternatieven.

Eigen voorraad aanhouden

In plaats van dropshipping kun je zelf voorraad aanhouden en beheren.

Hiermee zijn hogere winstmarges mogelijk, omdat je de volledige controle hebt over de producten en de kwaliteit van de verpakking en verzending.

Liever niet dropshippen? Kies dan voor eigen voorraad.

Je eigen website maken met een webshop is dan een serieuze optie. Dan heb je alles zelf in de hand.

Print on demand

Met print on demand kun je producten zoals T-shirts, mokken en telefoonhoesjes aanbieden zonder dat je voorraad hoeft te houden.

Het product wordt pas geproduceerd nadat een klant heeft besteld. Daardoor heb je minder risico’s.

Op deze manier heb je meer flexibiliteit in het aanbieden van verschillende ontwerpen en variaties.

Abonnementen

In plaats van het verkopen van individuele producten, kun je een abonnementsdienst aanbieden waarbij klanten regelmatig producten ontvangen.

Dit kan een goede manier zijn om terugkerende inkomsten te genereren en klanten aan je merk te binden

Fulfilment

Fulfilment is een businessmodel waarbij je je voorraad opslaat in de magazijnen van een webshop, zoals Amazon of Bol.com.

Zij verzorgen dan de verkoop, verpakking, verzending en klantenservice.

Dit kan handig zijn voor als je geen eigen magazijn wil beheren, of als je zelf niet wil verzenden.

Wil je als online ondernemer starten of wil je meer weten hoe je jouw onderneming online verder kunt professionaliseren?

Kijk even tussen onze blogs of er nog meer handige tips voor je tussen staan.

Bijvoorbeeld over zelf een website maken of juist kiezen om het uit te besteden en waarom Google Mijn Bedrijf je klanten oplevert.

Niets missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.