Terug naar blog

12-09-2023 | Leestijd: 10 min.

Heb ik een website nodig (en wat loop ik mis zonder)?

Op een willekeurige dinsdag belde een van onze helpdeskmedewerkers een klant op verzoek terug.

“Ja, goedemiddag. Mijn neef vertelde dat hij pas geleden bij jullie zijn domeinnaam registreerde en dat hij ook een website bij jullie heeft. Zelf ben ik zzp’er en ik werk meestal regionaal. Ik krijg nieuwe klanten vooral uit mijn netwerk. Heb ik wel een website nodig?”

De vraag van deze beller is echt niet zo’n inkopper als je misschien denkt. Dagelijks typen mensen deze vraag in bij Google.

En regelmatig krijgen wij hem gesteld door klanten.

Is social media voldoende?

Vaak bouwen zelfstandigen of kleinere organisaties namelijk op mond-tot-mondreclame en denken ze met social media toe te kunnen.

Ervaringen laten echter zien dat online aanwezigheid in de vorm van een website een krachtige marketingtool is.

Kijk maar eens naar het advies van de Kamer van Koophandel.

De voordelen zijn talrijk, terwijl het aantal nadelen erg beperkt is. Ook als je een eenpitter bent of een klein bedrijf hebt.

In dit artikel laat ik je graag zien wat je wint met een website en wat je mist als je alleen aandacht besteedt aan je social media profiel.

Je krijgt het snel genoeg door als we de voordelen van een website noemen.

Wat is een website?

Een website geeft jouw bedrijf een eigen plek op het internet.

Het is een visueel en auditief platform dat bestaat uit een of een aantal pagina’s die beschrijven wat jou persoonlijk bezighoudt (zoals een blog) of wat je als organisatie je klanten of doelgroep kunt bieden.

Een website kan tekst, afbeeldingen, video, kalender, routekaart, reviews, etc. bevatten. Het wordt opgeslagen op een server onder een domeinnaam.

De voordelen van een website

Een eigen website hebben biedt echt veel pluspunten. Als organisatie profiteer je het meeste van deze voordelen.

Met een website ben je altijd ‘open’

De informatie over jou is altijd zichtbaar; dag en nacht. Klanten kunnen op elk gewenst moment bekijken wat je levert of welke diensten je aanbiedt.

Met een website is je bedrijf altijd open.

Vermeld op de website ook altijd praktische informatie, bijvoorbeeld over verzending, betaling en of je eerst langskomt voordat je een offerte opmaakt.

Jij bepaalt wat er staat

Op jouw website bepaal jij wat er staat en welke informatie je deelt. Je bent vrij om het design en de uitstraling te kiezen.

Je bent niet afhankelijk van het format, het design en het lettertype van een ander platform zoals Google, Facebook en LinkedIn.

Een website straalt professionaliteit uit

Iemand die zoekt naar producten of diensten die jij aanbiedt, heeft meer vertrouwen in een aanbieder die geïnvesteerd heeft in een website.

Je hebt moeite gedaan om informatie te delen over je bedrijf of je vak. Dat vergroot de geloofwaardigheid.

Ook bij vaste klanten en mensen die bevestigd willen zien wat je te bieden hebt. Dit voordeel geldt vooral voor kleine(re) bedrijven en zzp’ers, omdat er je dan uit springt tussen je concurrenten.

Je beantwoordt vragen

Ook al heb je niet letterlijk vragen en antwoorden op je website staan, met de informatie die je verstrekt, beantwoordt je toch een heleboel vragen van je doelgroep.

Bron van nieuwe geïnteresseerden en nieuwe klanten

Omdat je website door zoekmachines wordt geïndexeerd in de resultaten, zien mensen jouw naam voorbij komen. Ook als ze niet direct jouw bedrijfsnaam intypen.

Je hebt een website nodig om goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten.

De zoekmachine laat jouw website zien als jouw pagina past bij de ingegeven zoekvraag.

Als jij goed kunt verwoorden wat je te bieden hebt en het spreekt de bezoeker aan, dan kan dat zo maar een nieuwe klant opleveren.

Houd de controle

In tegenstelling tot social media kanalen kunnen mensen altijd jouw informatie vinden.

Op sociale media bepaalt het algoritme wat een bezoeker ziet en hoe het gepresenteerd wordt. Ook hoef je niet bang te zijn dat mensen reacties plaatsen op de inhoud van jouw website (tenzij je dat bewust inbouwt).

Probeer juist social media kanalen in te zetten om verkeer naar je website te leiden. Als ze eenmaal op jouw website belanden, worden ze niet afgeleid door al die andere aandachtstrekkers.

Je website is een marketingmachine

Natuurlijk maak je duidelijk welke producten of diensten je verkoopt. Speciale pagina’s inrichten voor een bepaalde dienst of product waarderen zoekmachines.

Hoe meer focus je aanbrengt per pagina en hoe duidelijker je het bezoekers voorschotelt, hoe hoger Google jouw pagina in de zoekresultaten laat zien.

Met een website kun je effectief gebruik maken van marketing funnels.

Daarnaast kun je ook aanbiedingen verwerken op je website en klanten bijvoorbeeld via een mail laten weten dat ze echt even op de website moeten kijken voor meer informatie, een cadeautje of een bijzonder aanbod.

Je website is een verkoopkanaal

Alle inkomsten die je krijgt via je website zijn 100% van jou. Je bent niet afhankelijk van een ander platform of andere partijen.

Deel het laatste nieuws

Over je organisatie, jouw expertise of over je branche kan je nieuws en inzichten delen op je eigen platform.

Je laat zien wat klanten zo goed aan je vinden

Geef reviews of testimonials van tevreden klanten een prominente plaats op je website. Een extra reden om je te vertrouwen.

Je kunt professioneel mailen

Bij een hostingpakket zit altijd e-mail inbegrepen. Zo mail je klanten op een professionele manier met een e-mailadres onder je domeinnaam.

Je leert meer over wat je klanten willen

Verzamel je gegevens over website bezoek met bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar?

Dit levert veel klantinzicht op, waardoor je je aanbod nog scherper kunt neerzetten.

De nadelen van een website

Er zijn ook een paar nadelen; we draaien er niet omheen. Maar als je ziet wat het oplevert, begrijp je dat je de nadelen eerder moet beschouwen als een bedrijfsmiddel.

Elke website heeft onderhoud nodig

Om met de nieuwste ontwikkeling mee te gaan, om veilig te blijven en omdat je keuzes of productaanbod ook wel eens kunnen veranderen, moet je een website regelmatig (laten) onderhouden.

Zowel aan de voorkant (tekst, afbeeldingen, video, kleuren, layout, routekaart) als aan de achterkant (technische gedeelte, CMS, veiligheid).

Kies je voor een kant-en-klare oplossing als onze Sitebuilder, dan doen wij dat automatisch voor je.

Verderop ontdek je meer informatie over de gebruiksvriendelijkheid van Sitebuilder.

Een website kost geld

Je website is een digitaal product. Je huurt serverruimte, registreert een domeinnaam, neemt een abonnement voor een sitebuilder of laat je website hosten, schrijft teksten, maakt foto’s en video, enzovoort.

Een website maken of laten maken is een investering. En ook het bijhouden en onderhoud kost tijd en soms ook geld.

Een website versus social media

Ik denk dat je het grootste bezwaar van alleen zichtbaar zijn via social media al doorhebt.

  • Je hebt veel minder controle,
  • Alle informatie die je op een social media kanaal zet, kan zo maar door het platform onzichtbaar gemaakt of veranderd worden,
  • Het algoritme bepaalt wie van je volgers je bericht ziet. Het kan dus zijn dat jouw ‘klanten’ je post helemaal niet te zien krijgen.

Bovendien is social media vluchtig. Het is gemaakt om snel nieuwe informatie te laten zien.

De energie die je steekt in het maken van een post is maar heel beperkt zichtbaar en levert daarmee niet zo veel op.

Keuze tussen een website en social media voor je bedrijf.

Bovendien verwachten je volgers morgen weer een nieuwe post. Wat een rat race!

Deze energie steek je beter in goede content op je eigen website.

Wat heb je nodig om een website te maken?

Besluit je een eigen website te gaan maken, dan wil je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Je hebt vier technische dingen nodig; een domeinnaam, webhosting, SSL en een CMS.

Kies een domeinnaam

Over een toekomstbestendige domeinnaam die bij je klanten blijft ‘plakken’ moet je echt even nadenken.

Besluit niet te snel en neem de tips door die we hier voor je op een rijtje hebben gezet.

Betrouwbare webhosting

Met betrouwbare webhosting bedoelen we een partij die zorgt voor voldoende opslagruimte en servers die altijd bereikbaar zijn.

Let ook op of je support krijgt van een helpdesk bemand met mensen. Die verwijzen je niet naar veel gestelde vragen met lappen tekst, maar beantwoorden je vragen direct én persoonlijk.

SSL-certificaat

SSL zorgt dat de verbinding tussen jou en je bezoekers veilig is. Het versleutelt uitgaande en binnenkomende data.

Zodra je een formulier op je website plaatst, ben je volgens de AVG-richtlijnen verplicht om de overdracht van data op een beveiligde manier te doen.

Dat is uiteraard ook van toepassing bij interacties als bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres in ruil voor een download en eventuele betalingen.

Zoekmachines waarderen websites met een SSL-certificaat meer dan zonder en je straalt extra professionaliteit uit naar je doelgroep.

Een CMS

De website zelf maak je met een CMS (Content Management Systeem). Denk aan WordPress en Joomla, maar ook ons eigen platform om websites te bouwen: Sitebuilder.

Er zijn wat verschillen tussen deze CMS-varianten. Je ontdekt ze in de alinea hieronder.

Kant-en-klare oplossingen; WordPress versus Sitebuilder

WordPress en Joomla zijn CMS’en bestaande uit verschillende modules, templates en plug-ins.

Je kiest (en betaalt apart) voor wat je nodig hebt. Daarna importeer je zelf de gekozen template en zet je de modules op de juiste plek.

Tot slot voeg je de inhoud toe (tekst, afbeeldingen, animaties, video, etc.).

Een dergelijk CMS vraagt wel om systeemkennis, inzicht en eventueel training.

Je kunt het bouwen van je website in zo’n CMS ook uitbesteden, maar er is ook een optie waar geen technische kennis voor nodig is.

Bekijk ons artikel met meer informatie over de keuze; zelf doen of laten doen?

Je kunt een website maken met WordPress of Sitebuilder. Welke kies je?

Zo’n gebruiksvriendelijk kant-en-klaar CMS is Sitebuilder. Dit CMS heeft mooie templates waar je uit kan kiezen.

Je kunt aan de slag zonder kennis van websites bouwen. Vanuit een dashboard werk je heel intuïtief aan de opbouw van jouw ideale website.

Je bepaalt eenvoudig het aantal pagina’s en de bijbehorende blokken. Vervolgens is het een koud kunstje om tekst, afbeeldingen en andere media op je pagina’s te plaatsen.

Meer weten? Probeer de gratis demo van Sitebuilder!

De inhoud van je website bepalen

Natuurlijk is de inhoud en vormgeving van je website belangrijk. Denk goed na over wat je wilt vertellen en hoe je dat doet.

Om je wat verder op weg te helpen, vind je hieronder de links naar handige artikelen over:

Wat kost het om een website te maken?

Wat het kost om een website te maken, hangt af van de keuzes die je maakt.

Kies je ervoor om zelf een website te maken in WordPress, dan betaal je voor de template en de plug-ins bij WordPress en de webhosting.

Laat je de website maken, dan moet je natuurlijk ook de webbouwer en eventuele fotograaf, tekstschrijver, etc. betalen.

Vergeet niet dat de uren die je zelf steekt in de website ook een waarde vertegenwoordigen.

Wil je snel online en alles in eigen beheer houden, maak dan een website in Sitebuilder.

Kies voor een pakket dat bij je past. Hierin zijn inbegrepen: domeinregistratie, e-mail, SSL-certificaat, opslagruimte, ondersteuning van onze helpdesk en meer.

Keuzes maken is lastig. Dat begrijpen we heel goed. Neem gerust contact met ons op. Met een paar gerichte vragen en geven je advies waar je wat aan hebt. We zijn er voor je.

Dennis

Dennis zorgt ervoor dat de helpdesk goed functioneert. Zo word jij het best geholpen. Vol gedrevenheid en inzet streeft hij naar een hoge klanttevredenheid. Onze klanten waarderen zijn professionele, maar vooral vriendelijke aanpak.